Klantsegmentatie Excellent Verkooptraining

Klantsegmentatie; Bepaal je doelgroep

Hoe stel je jouw doelgroep vast?

Bart Huijbregts, Trainer / Consultant

Geplaatst op

Communiceer glashelder

Op wie richt je jouw marketingactiviteiten – en op wie niet? Waarom is het belangrijk je doelgroep vast te stellen en hoe doe je dat? Zelfs grote merken selecteren hun doelgroep.

Mensen en organisaties willen weten of ze tot jouw doelgroep horen. Jouiw boodschap komt pas bij de klant aan wanneer hij weet welke specifieke problemen jij kunt oplossen, wat dit hem oplevert en wat je van hem als klant verwacht.

Voordat de klant echter tijd neemt om je aan te horen of jouw informatie te bekijken, moet hij zich herkennen. Hij moet voelen: Dit gaat over mij! Pas dán zet hij een volgende stap.

In ‘Selling the Invisible - A Field Guide to Modern Marketing’ schrijft Harry Beckwith dat de magneetwerking van een bedrijf groter wordt, wanneer het zich beperkt.

Bedrijven die expert willen zijn op een bepaald gebied worden als betrouwbaar gezien. Door zich te focussen stralen zij uit dat ze de beste zijn. En organisaties willen het liefst zaken doen met de beste. 

Spreek jouw doelgroep direct aan op jouw website, brochures, advertenties, telefonische acquisitie etc. Gaat niet iedereen gespitst zitten wanneer hij / zij specifiek wordt aangesproken?


Hoe stel je jouw doelgroep vast?

Er zijn veel verschillende indelingen mogelijk om jouw doelgroepen in kaart te brengen, maar één van de meest plezierige methoden is de ABC-indeling:

A: bedrijven met een bekende naam + groot aantal deelnemers minder bekende bedrijven + groot aantal deelnemers

B: bedrijven met een bekende naam + minder aantal deelnemers

C: rest

Noteer wat de grootte is van de geselecteerde bedrijven, de naamsbekendheid en het aantal medewerkers dat je verwacht. Verwerk je gegevens in een tabel.

DoelgroepTabel

Waarom zou je binnenkort niet op deze manier jouw doelgroepen in kaart brengen? Deze indeling vormt een prachtig uitgangspunt voor een professionele acquisitieplanning.


Samenvatting

Positioneer je je te vaag of te breed, dan voelt niemand zich specifiek aangesproken en komen klanten niet bij jou.

Bepaal jouw doelgroep, dan word je hierom bekend. Klanten zullen dan zelf jouw organisatie bellen!

Focus trekt aandacht als een magneet!

Goede zaken toegewenst!

Tot slot ...

Duizenden potentiële klanten zoeken elke maand jouw product of dienst. Hoe succesvol is jouw salesteam? Kan het beter? Laat Excellent jouw medewerkers trainen.

Onze trainers zien jouw vraag of vrijblijvende offerteaanvraag graag tegemoet. Neem contact op via onderstaand formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.