204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Waarom jij de klant centraal moet zetten

Waarom jij de klant centraal moet zetten

in Klantgerichtheid

Voordelen van extreme klantgerichtheid

Future-proof word je door de klant centraal te zetten. Zorg voor de klant en de oogst volgt vanzelf. Maar hoe doe je dat? Dit artikel laat je zien welke voordelen extreme klantgerichtheid je opleveren en welke factoren erbij komen kijken.

Een agrarisch bedrijf dat vruchten produceert kijkt naar wat de planten nodig hebben en geeft ze dat, zodat ze goede vruchten oogsten. Het bedrijf houdt bijvoorbeeld rekening met de soort aarde, bemesting en licht. De focus ligt op het welzijn van de planten, de oogst komt als een logisch gevolg.

Wat is één voordeel van de klant centraal zetten?

In deze illustratie zijn de planten de klanten van je bedrijf. Als je alleen gefocust bent op het verkopen aan de klant, is de kans dat je ze gaat pushen groter. (Lees hier meer over in het artikel: Maak jouw klant de held!) Maar als je gericht bent op het vervullen van hun behoeften, je toegevoegde waarde biedt, en kijkt hoe jouw diensten of producten daarin kunnen voorzien, leidt dat tot een duurzame relatie. Dat is extreme klantgerichtheid, dat is de klant centraal zetten. Je investeert in de toekomst van je klant en daarmee je bedrijf. Dit doe je ook door aan je eigen vaardigheden te werken. Kijk eens bij onze Verkooptrainingen en zie op welk gebied jij in jezelf kunt investeren.

Op welke klanten moet je je richten?

Een agrariër heeft kennis over de planten die hij gaat poten, zodat hij ze van het nodige kan voorzien. Als hij appelbomen plant, verwacht hij appels en geen peren. Om ervoor te zorgen dat je niet verrast wordt, moet je eerst vaststellen wat voor jou de juiste groepen zijn om je op te focussen.

Hoe leer je je klant kennen?

Wil je je klanten goed leren kennen, dan moet je informatie verzamelen. Die wordt niet in je schoot geworpen, maar je moet je ervoor inspannen. Met behulp van verschillende (technische) tools kun je je klanten traceren, volgen, analyseren en voorspellen. Je bent extreem klantgericht door na te gaan waar de klant is, en te zijn waar de klant heen gaat.

Wat is hét future-proof voordeel van extreme klantgerichtheid?

De vruchten die de agrariër oogst hebben zaadjes die opnieuw gepland kunnen worden. Ook jouw klanten zullen als ze tevreden zijn nieuwe klanten aandragen. Door ze een positieve ervaring te geven geef je ze de gelegenheid een positief geluid over je bedrijf te verspreiden. En zo ben je dus future-proof ingesteld.

Tot slot …

Wil je alles te weten komen over hoe je het klant centraal zetten kunt toepassen om future-proof te zijn? We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk waar jouw kansen liggen! Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 055 - 301 53 19. Je kunt ook vast een kijkje nemen in onze lijst met Verkooptrainingen. 

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books