Klacht verkooptraining excellent

Maak jouw klant de held!

Jouw waardevolle activa

Chris Loos, Trainer / Consultant

Geplaatst op

Het recept voor ieder bedrijf: versterk de klantrelatie

Jouw klanten zijn jouw meest waardevolle activa. Niet jouw product. Niet jouw vaardigheid. Niet jouw personeel. Niet jouw marketinginspanningen. Ten diepste geeft de klant niets om deze dingen. Klanten vragen zich maar één ding af: wat doet deze organisatie voor mij?

Klantgericht zijn trekt meer verkoop aan dan je kunt dromen. Waarom? Omdat elke minuut die je besteedt aan het volledig tevredenstellen van die persoon nooit wordt vergeten. Een klant blijft jouw inspanningen waarderen, blijft herhaaldelijk van je kopen en zal iedereen adviseren van je te kopen.

Het draait om jouw klant

Allereerst is het belangrijk dat je - wanneer je in gesprek bent met een klant - de klant niet overtuigt, maar vragen stelt. Onervaren verkoopprofessionals proberen de klant te overtuigen met voordelen en specificaties. Ze weten niet eens wat de klant wil en óf hij wel wil; alles draait om henzelf. Ze maken hun klant niet de held.

Dit is een grote vergissing

Het gevolg? Klanten haken af of komen keer op keer met bezwaren. Mensen hebben er een hekel aan overtuigd te worden door anderen.

Overtuigen werkt niet. Waarom? Omdat mensen intelligent zijn, een eigen mening hebben en het gevoel willen hebben goed advies te krijgen - waarna ze zelf een keuze kunnen maken.

Klantgericht zijn is spreken met jouw klant als individu. Klantgericht zijn is dus vragen naar de ander. Dan voelt de klant dat je geïnteresseerd bent, ervaart dat je waardevol advies geeft én herkent in jou een expert.

Goede zaken toegewenst!

Tot slot ...

Wil je meer weten over dit onderwerp? We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk waar jouw kansen op verbeterd salesrendement liggen! Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 055 - 301 53 19.