Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei

Online sales blog

Sneller deals closen? Zo bel je offertes na!

Sneller deals closen? Zo bel je offertes na!

in Verkooptechnieken

Overlopen naar de concurrent

Deze week vroeg een ondernemer: "Hoe houd ik offertes warm gedurende de vakantieperiode?" Een goede vraag!

Op vakantie gaan is namelijk een verkoopmoment. Wat? Bedoel je dat ik een extra verkoopkans heb vlak voor de vakantie? Ja, en wel een hele mooie!

Het blijkt dat verkopers zaken overdragen (zonder de klant te informeren) en de draad in september weer oppakken. Totdat er iets mis gaat.

Terwijl jij op een paradijselijk strand van de zon geniet, reageren collega’s onzorgvuldig, waardoor een klant toch nog eens afspreekt met de concurrent. Of jouw prospect krijgt een onweerstaanbaar aanbod en kiest voor een andere leverancier.

Hoe kan het commerciëler?

Met een paar tips en trucs kun je met een nog beter gevoel op vakantie. En ook nog eens met meer orders op het scorebord. Wil je deze verkooptechnieken succesvol kunnen toepassen? (Lees meer over onze Sales Training). 

Blok tijd. Plan dit 2 weken voordat je op vakantie gaat om te bellen. Zolang je geen tijd plant in jouw agenda, zal de waan van de dag het jou onmogelijk maken.


Waar je veel plezier van hebt, is de volgende 4-slag:

  1. Gebruik de vakantie. Bel de prospect en vertel hem dat je op vakantie gaat en dat je daarom graag de zaak rond wil maken.

  2. Vraag wanneer hij niet wil, welk rendement opschorten hem brengt.

  3. Check hoe hij erin staat. Wanneer je goede redenen hoort waarom de prospect niet beslist, zeg dan: "Ik merk dat u toch geneigd bent om voor mij te kiezen, klopt dat?"

    Het is natuurlijk effectiever dit te vragen met de klant aan tafel. Maar heb je dit niet gevraagd, dan is dit telefoontje een mooie kans om dit alsnog te vragen.

    Zoek naar het waarom. Veel vaker dan je denkt zegt de klant: "Ja, ik zou wel voor u kiezen." Zeg dan: "Dat is goed om te horen, maar waarom dan? Waarom zou u voor mij kiezen?"

    Sluit af. "Fijn om te horen! Als ik het goed begrijp zijn we er eigenlijk wel uit!"

  4. Maak concrete vervolgafspraken. Het is feestelijk als je de zaak nu kunt rondmaken! Kan dat niet, vraag dan of de prospect jou belt (of een collega) wanneer hij toch geneigd zou zijn voor een ander te kiezen. En vraag daarop een toezegging: "Kunnen we dat met elkaar afspreken?"

Bewaak jouw orders

Ons axioma is: ‘Op het scheiden van de markt is het goed zaken doen.’

Als het bijna vakantie is, probeer dan de zaak niet over de vakantie heen te tillen. Gebruik de vakantie om de zaak rond te maken. Als dat niet lukt, maak dan een concrete afspraak voor ná de vakantie waarop je er met elkaar op terugkomt.


Waar kies je voor?

Ziezo, vakantie! Of laat je de zon nog eens schijnen op jouw lopende offertes?

Goede zaken toegewenst!

Tot slot ...

Wordt door middel van een sales training van Excellent ondergedompeld in de mogelijkheden hoe jij je klantrelaties duurzaam kan maken. Stuur ons een bericht of neem telefonisch contact met ons op 055 301 53 19.

auteur afbeelding

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Excellent Sales Tips

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?