GoldenCirclek

Voicemail inspreken, zo doe je dat!

Behoefte van jouw klant prikkelen

Bart Kappers, Trainer / Consultant

Geplaatst op

Wat doe je met voicemailberichten?

Een voicemail wil je eigenlijk niet tegenkomen en helemaal niet als je iets wilt verkopen.

Je wilt direct contact met de klant. Maar als je steeds bij dezelfde persoon de voicemail tegenkomt, is het beste wat je kunt doen die zo goed mogelijk in te spreken. Hoe doe je dit en wel zó dat je ook teruggebeld wordt? Bij deze een aantal waardevolle tips.


Iedere boodschap, dus ook een voicemailboodschap, bestaat uit 3 fasen: opening, kern en slot. Het schema hieronder gebruiken we als kapstok voor de opbouw van een goede voicemailboodschap.

Voicemail zo spreek je het in.

De Opening

Eerst de begroeting en daarna stel je jezelf voor met het bedrijf waar je voor werkt. "Dag meneer Jansen, u spreekt met Teun Jansen van Accountantskantoor Calq. Goedemorgen ..."

Refereer aan onderzoek

"Toen ik de strategie van uw bedrijf vergeleek met de concurrentie, viel mij op dat ... Terwijl ik de brochures en website onderzocht, werd het mij duidelijk dat ... een speerpunt is voor u de komende 6 maanden."

Bij acquisitie is een goede voorbereiding van cruciaal belang. Trap echter niet in de val van over-voorbereiding. De voorbereiding op een gesprek hoeft niet meer dan een paar minuten te duren.

De kern

De kern van de boodschap moet kort en krachtig zijn. 'Wat voor elkaar betekenen, met elkaar praten' zijn clichés. Het moet voor de klant interessant zijn om jou terug te bellen. Noem daarom voordelen voor de klant.

"Bij een soortgelijk bedrijf als die van u, hebben we ... opgelost door ..., waardoor ze € 250 euro per dag uitsparen aan kosten. We hebben een actie waarin we onze klanten laten profiteren van online administratie en facturatie. Voor u is het eenvoudig in gebruik en omdat alle systemen effectief aansluiten, profiteert u ook van ons lage tarief. Wij helpen bij een voor verkopers erg lastig onderwerp, namelijk koude acquisitie. We hebben een concept ontwikkeld om met succes afspraken te maken."

Het slot

Vraag de klant in actie te komen. Let op jouw tonatie; deze is enthousiast, zeker en vastbesloten. Garandeer de waarde van een afspraak.

"Graag maak ik een afspraak om te bespreken hoe deze besparingen binnen uw hele bedrijf gerealiseerd kunnen worden. Bel me dan terug op ..., dan kunnen we de afspraak concreet maken. Heeft u interesse in een korte demonstratie van het boekhoudpakket en wilt u onze gunstige voorwaarden vergelijken met jouw huidige accountant, dan kunt u mij bereiken op nummer ..."

Wacht na ‘nummer’ even en noem dan overdreven langzaam uw telefoonnummer. De klant moet namelijk de kans krijgen het nummer te noteren.


Samenvatting

Ga er altijd vanuit dat je een voicemail moet inspreken, maar het beste blijft zelf terug te bellen.

Belangrijk is dat de kern van jouw boodschap de behoefte van jouw klant zal prikkelen. Dan pas maakt jouw oplossing iets los waardoor een opening ontstaat.

Goede zaken toegewenst!

Tot slot ...

We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk waar jouw kansen op verbeterd salesrendement liggen! Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 055 - 301 53 19.