Klantcase Finder

Finder kantoor Buitenland Verkooptraining

Ieder jaar een stap verder in toegevoegde waarde.

Martin Eijsink, Managing Director

Salestraining : buitendienst en commerciële training binnendienst

Finder: verkooptraining voor binnen- en buitendienst

Finder is specialist in relaistechniek. Wereldwijd worden circa 12.000 producten aangeboden via groothandels. 

Klantvraag en doelstellingen

Finder werkt met hooggekwalificeerde specialisten en accountmanagers. Voor hun ervaren verkoopteam vroeg Martin Eijsink aan Excellent om een gespecialiseerde verkooptraining voor de verkoopmedewerkers in zowel de binnen- als buitendienst met de volgende doelen:

  • Het contactniveau intensiveren;
  • Kwalitatief hogere adviesdiensten voor key-accounts;
  • Verkoopkansen beter benutten;
  • Meer verkopen bij bestaande klanten;
  • Effectief retentiebeleid voeren (klanten behouden)
  • Meer rendement realiseren.
Finder

Meer dan ooit is verkopen een vak. Een vak waarin we ons moeten trainen met de juiste vaardigheden, kennis en mindset. Wij wilden nog meer professionaliseren en nog effectiever commerciële kansen creëren en verzilveren. En daarvoor hebben we Excellent ingeschakeld. Dat bleek een goede keuze!

Alles in onze onderneming is erop gericht waarde toe te voegen. Kan Excellent de grens ieder jaar verleggen?

Martin Eijsink, Managing Director

Door Excellent geleverd trainingstraject

Consultative Selling

Het voltallige salesteam van Finder heeft actief en enthousiast deelgenomen aan de training Consultative Selling. Dankzij deze training is de effectiviteit van de salesgesprekken aanmerkelijk toegenomen. Het team heeft geleerd de behoeften van de klant beter te inventariseren en beter te reageren op prijs-, concurrentie- en budgetbezwaren.

Key-accountmanagement

In een maatwerk training key-accountmanagement heeft Excellent de key accountmanagers geleerd op welke manier ze kunnen bouwen aan prettig en effectief retentie- en relatiemanagement met als doel de klanten te blijven boeien en binden.

SQ

Excellent ontwikkelde voor Finder een vervolgtraject met veel ruimte voor verdieping, zoals de training SQ. In die training ligt de nadruk op het zo optimaal mogelijk aansluiten bij de klanten en hoe de klanten het best ‘geraakt’ kunnen worden. De accountmanagers passen het geleerde inmiddels met veel plezier toe in hun contacten met de klant.

Verkooptraining binnendienst

Na de buitendienstmedewerkers is het de beurt aan de binnendienst. Zij hebben een commerciële training gevolgd waarin de nadruk lag op beïnvloeding, persoonlijke aandacht geven aan de klant, klantgericht zijn, cross-selling en omgaan met prijsdruk.

Resultaten

Het behouden van bestaande klanten is één van de belangrijkste factoren voor de toekomstige winstgevendheid van een onderneming. Zonder doordacht retentiebeleid is er teveel kans op het verliezen van klanten. Het Salesteam van Finder is enthousiast aan de slag gegaan met de tools die ze aangereikt kregen om een goed relatiemanagement te bewerkstelligen. Dat heeft tot gevolg gehad dat het aantal trouwe klanten is gestegen.

Het salesteam haalt nu een hoge score als het gaat om de afsluitfase van een verkoopgesprek. De hitrates stijgen en ook het aantal klantcontacten blijft stijgen.

Dit trainingstraject heeft het salesteam, dat al hooggekwalificeerd is, nóg meer tools aangereikt om op een effectieve en plezierige manier het contact met hun klanten te onderhouden, te verdiepen en uit te bouwen.

Het management van Finder draagt bedrijfsvolwassen bij aan de strategische doelen. De accountmanagers zijn van senior niveau en onderhouden actief goede relaties met hun klanten. Voor Excellent is dit een prachtig podium geweest om senior verkooptrainingen te leveren. Met plezier en succes voor beide kanten.