5-star Salesmanagement

Dé #1 Training Salesmanagement

  • Training Salesmanagement: 5 dagen in 4 maanden

  • Maximaal 8 deelnemers

  • Ster beoordeling: 9,1

  • Diverse locaties in Nederland

Resultaten realiseren met een sterk opererend salesteam

Onder begeleiding van experts word je in deze vijfdaagse Training Salesmanagement geleerd hoe je jouw salesteam optimaal kunt inrichten, aansturen en beter kunt laten verkopen. Een unieke Training Salesmanagement; anno nú. Moderne inzichten en zeer ervaren trainers helpen je future-proof te worden in het leidinggeven aan salesteams. 


Doelgroep

De Training 5-star Salesmanagement is voor directeuren, commerciële directieleden en salesmanagers. Deze training kun je volgen na de Training High Impact Management.


Highlights

Je hebt als salesmanager 4 rollen. Deze rollen zijn: manager, ondernemer, coach en leider. Deze Training Salesmanagement helpt je optimaal te functioneren in deze 4 rollen: 

  • Als manager breng je structuur en leer je eisend te zijn. Werken en verkopen volgens afspraak
  • Als ondernemer leer je kosten te drukken en op de juiste manier te investeren, dus resultaten realiseren
  • In jouw rol als coach bouw je aan relaties met jouw verkopers en leer je hen naar de top te coachen. Conversie verbeteren (een beter resultaat door ontwikkeling van verkoopvaardigheden van verkopers)
  • Als leider leer je hoe je heldere lijnen uitzet. Inspelen op trends en de uitgezette koers implementeren

Dit traject met meerdere trainers in de diverse stadia van het traject heeft de gedragsverandering opgeleverd die we wilden – en de omzetgroei die we nastreefden. Het bleek bijzonder goed om even uit de waan van de dag te stappen en te kijken waar je kunt verbeteren.

Jack Teding van Berkhout, directeur Bekijk case

Praktische informatie

Doorlooptijd 5 dagen. Deze training vereist eerdere deelname aan de voorafgaande Training High Impact Management. Deze training kunt u ook 'in company' boeken.
Tijden van 09.00 uur tot 17.00 uur
Aantal Deelnemers 8 deelnemers
Locaties Utrecht, Rotterdam
Prijs € 4.150,- exclusief btw
U krijgt Een intakegesprek, trainingsmateriaal, een certificaat, alle drankjes, een heerlijke lunch en support na afloop.

Data, locatie en investering

wo 16 aug + wo 13 sep + wo 11 okt + wo 08 nov + wo 06 dec in Utrecht Optie nemen Direct inschrijven
ma 16 okt + ma 13 nov + ma 11 dec + ma 08 jan + ma 05 feb in Rotterdam Optie nemen Direct inschrijven

Programma

Programma Training - Salesmanagement

5-star Salesmanagement is gebaseerd op de 4 rollen van salesmanagers en op logische sales principes (wetmatigheden). Verkoopresultaat hangt vaak af van een aantal principes (wetmatigheden) die je een beslissende voorsprong geven. Per rol presenteren we kort een salesprincipe en daarna volgt direct het programma van de training.  

Dag 1. Het principe van 'mensen doen hun probleem': kick-off

  • Uit dit principe blijkt meteen dat verkoopresultaat geen toeval is. Als je als salesmanager de verkeerde dingen onderneemt, dan krijg je ook de verkeerde resultaten
  • Effectieve managers doen alleen dingen die juist en belangrijk zijn. Attitude en voorbeeldgedrag is waar het om draait op deze dag; we worden bewust van ons gedrag en het effectief beïnvloeden van onze omgeving
  • Kick-off, evaluatie en ontwikkelcontract: aftrap en evaluatie van praktijkervaringen na de Training High Impact Management. Je legt jouw ambitie vast in een statuut, het kompas voor de komende 4 maanden
  • Trends, speelveld, kerntaken, verantwoordelijkheden van de salesmanager
  • Effectief Salesmanagement: wat zijn de 4 principes?
  • Wat bepaalt jouw gedrag als salesmanager? Wat is de werking van ons referentiekader? En vanuit welke basisattitude handelen wij?
  • De waarde van voorbereiding
  • Ontwikkeling eigen actieplan voor de tussenliggende periode. Je maakt jouw huidige verkoopproces (customer journey) transparant om na dag 2 tastbare doelen (de norm/kritieke prestatie-indicatoren) te koppelen aan moments of truth.  

Dag 2. Het principe marktdruk: manager

  • "Meer afspraken met gekwalificeerde prospects = meer offertes = meer omzet." De salesforce heeft als doel te verkopen tegen een goede marge. Dat lijkt simpel, toch hebben verkopers vaak een te lage effectiviteit, ze bezoeken onvoldoende gekwalificeerde prospects. Het marktoffensief is slap, verkoopkansen blijven onbenut
  • Wat is de balans tussen cijfermatig inzicht in de performance van individuele verkopers en zelfsturing?
  • Deze dag staat jouw rol als manager centraal. 
  • Het missie-actiemodel voor het vertalen van de missie in salesdoelen - zonder subjectiviteit
  • Hoe brengen we structuur en focus? Een eenvoudig en waardevol dashboard met een permanente routine op ritme, omzet, ratio en norm
  • Zelfsturing & accountability: hoe laten we onze verkopers verantwoordelijkheid nemen over eigen prestaties en successen?
  • Wat moeten we doen in de salesfunnel om onvoldoende effectiviteit te voorkomen? Hoe brengen we de balans in investeren in strategische prospects en verkoopresultaat op de korte termijn?
  • Feedback krijgen en geven
  • Solide gesprekstechnieken en effectieve communicatie in beoordelings- en functioneringsgesprekken 
  • Omgaan met stressachtige situaties
  • Ontwikkeling eigen actieplan in tussenliggende periode. De nadruk ligt op het ombuigen van het niet halen van targets. Onder deskundige begeleiding van de trainer/consultant* zorg jij voor inrichting van een rapportagesysteem, dashboards, win-room (effectieve verkoopvergaderingen), nieuwe disciplines en/of joint visits.

Dag 3. Het principe conversie: coach

  • "Meer kwaliteit op 'moments of truth' levert meer verkoopresultaat." Middelmatige accountmanagers leveren een te lage kwaliteit van salesuitvoering waardoor omzet verloren gaat
  • Salescoaching draagt direct bij tot verbetering van de conversie (stijgende resultaten door betere skills). Goede  skills resulteren in: terugdringen van de verkooptijd, een hogere orderwaarde, meer orders en een hogere instroom van nieuwe klanten
  • Op dag 3 ligt de nadruk op de rol van coach
  • Op 'moments of truth' komt het er op aan. Daar wint of verliest jouw accountmanager
  • De eerste stap in skill coaching. Skill coaching zorgt ervoor dat jouw accountmanager de juiste impact maakt op dat 'moment of truth'
  • Een belangrijke introductie op pipeline coaching. Pipeline coaching heeft als doel een continue en stijgende orderintake met name bij kansrijke prospects
  • Onmisbare vaardigheden rondom deal coaching, een focus op conversieverbetering offerte/deal
  • Begrijpen van overtuigingen door het gebruik van vragen
  • Variëren in coachingstijlen wat zorgt voor benut potentieel, volume en saleseffectiviteit
  • Validatie en certificering voor een duurzame salesperformance
  • Ontwikkeling eigen actieplan in de tussenliggende periode. Centraal staat het verbeteren van marktdruk (meer omzet door juist klantcontact). Je maakt een root cause analysis om prestatieproblemen te identificeren en met behulp van de vaardigheden van dag 4 te bespreken en op te lossen

Dag 4. Het principe kanalen: ondernemer

  1. "De cost of sales kun je significant reduceren met een betere keus van verkoopkanalen." Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven koppelt klantgrootte niet effectief aan verkoopkanalen
  2. Ontcijfering van de selectie van doelgroepen en het hanteren van rendabele verkoopkanalen op die segmenten (bijvoorbeeld online, bezoek, telefoon) draagt direct bij aan de winstgevendheid
  • Op dag 4 staat jouw rol als ondernemer centraal
  • Insights om de cost of sales te reduceren met diverse kanalen en middels segmentatie
  • Hoe brengen we ons verkoopteam slim in kaart en hoe pakken we de uitdagingen aan? 
  • Waar ligt onze focus? Bij de verkopers in de oranje/rode zone, of bij de champions van morgen?
  • Welke revitalisering is nodig om in bestaande teams skills, ritmes en conversie op de norm te krijgen? 
  • Hoe dringen we ondoelmatige bezoeken terug door prestaties te controleren op een motiverende manier?
  • Retentie en winstgevendheid verbeteren door juist om te gaan met uitdagende besprekingen en groepsonderhandelingen: Hoe te onderhandelen wanneer je met een groep te maken hebt? 
  • Het verkopen van een idee naar boven: waarom is dit belangrijk en hoe dat te doen?
  • Prestaties controle en crashmanagement (terugvoeren van mijn verkoper naar de afgesproken waarden en lijn op een constructieve manier)
  • Ontwikkeling eigen actieplan in tussenliggende periode. Centraal staat het ontwikkelen van een sterk marktoffensief door verhoging van het aantal bezoeken en/of calls en criteria vast te stellen voor bezoeken. Tevens bouw je een optimaal salesritme en een business case voor het potentieel in volume, marge en saleseffectiviteit

Dag 5. Het principe 'the bad money drives out the good money': leider

  • (Minderwaardige munten verdrijven volwaardige munten). Geformuleerd als salesprincipe zegt het dat leiders zich te weinig bezighouden met strategie omdat de waan van de dag te veel aandacht opeist
  • En als de strategie niet optimaal is ingericht ontstaat een lage synergie. Veel verkopers besteden op momenten dat ze bij klanten een bezoek hadden kunnen brengen tijd aan administratieve handelingen, of nog erger hopeloze conflicten met andere afdelingen. Een duidelijke en heldere lijn optimaliseert de synergie tussen afdelingen
  • Deze dag ligt de nadruk op uw rol als leider; hoe haak je aan op trends en hoe implementeer je veranderingen?
  • Een heldere strategie formuleren - een stap verder in het missie-actie-model.
  • Wat zijn de beste manieren om de koers te communiceren?
  • De uitgezette koers implementeren en moeilijke beslissingen communiceren
  • In toenemende mate ben je "Chief Talent Officer" en moet je een droomteam kunnen bouwen. Hoe doe je dat?
  • Welk DNA wil je in jouw salesteam? Welke salesgedragingen zijn nodig om de missie te behalen? Hoe kun je jouw mensen aanspreken op routine, skills en de nieuwe cultuur?  
  • Wat is jouw executive allure? Welk vermogen heb je om op korte termijn geloofwaardigheid als leider op te bouwen richting relevante stakeholders?
  • De gedragsgrafiek en politiek. Variëren in stijlen en het vermogen om te schakelen in multidisciplinaire samenwerking en lateraal management
  • Changemanagement
  • Conflictmanagement: 4 stijlen om met conflicten om te gaan
  • Presentatievaardigheden, spreken in het openbaar
  • In de win-room voor de laatste feedback

* Deskundige coaching door een trainer/consultant als jouw persoonlijke coach, is niet opgenomen in het trainingstarief. Je kunt naar wens sessies inkopen.

Aanpak

Trainingsduur

Deze training bestaat uit 5 dagen van 09.00 uur tot 17.00 uur. Praktische toepassing tussen de trainingsdagen 3 tot 5 weken. Deelnemers kunnen de Training Senior Salesmanagement volgen 3 tot 6 maanden na deze training.


Intake

Voorafgaand aan het programma vindt een intake plaats om de leerbehoefte af te stemmen en het leerproces al te starten. De training is sterk gebaseerd op de ervaring en casuïstiek die je als deelnemer meeneemt. Mocht uit jouw intake blijken dat deze training niet aansluit bij jouw ervaring en/of leerdoel, dan zullen we je een passend alternatief aanraden.


Trainen in kleine groepen, gericht op jouw leerdoel, met veel praktijk!

Trainingen van Excellent vinden altijd plaats in kleine groepen van niet meer dan 8 personen.

De Training Salesmanagement bestaat voor 70% uit praktijkopdrachten (ook met audiovisuele middelen), is nooit bedreigend, maar altijd opbouwend. Je zit dus niet alleen te luisteren, je gaat actief aan de slag! De trainers van Excellent zullen zoveel mogelijk de theorie van de lessen toespitsen op bestaande situaties in jouw werkomgeving. Daardoor kun je na de training meteen aan de slag met het geleerde.

Excellent heeft bovendien de mogelijkheid voor een compleet op jouw bedrijf toegespitste 'in company training', voor wie maatwerk wil.


Certificaat als bewijsstuk

Na het succesvol doorlopen van de Training Salesmanagement, krijg je van ons als bewijsstuk een fraai uitgevoerd certificaat.


Open training én 'in company'

Onze Training Salesmanagement kun je volgen als open training, op een van onze trainingslocaties. Daarnaast bieden we jou ook de mogelijkheid om deze Training Salesmanagement te organiseren als een speciaal op jouw bedrijf toegespitste 'in company training'. Naar aanleiding van specifieke wensen van organisaties en beroepsgroepen, hebben we deze training inmiddels aangepast en toegespitst voor verschillende branches.


Unieke 'niet goed geld terug'-garantie. Je loopt geen enkel risico!

Misschien vraag je jezelf af of deze Training Salesmanagement bij jou past. Sluit deze training aan op mijn behoeften? Kan ik straks ook daadwerkelijk uit de voeten met datgene wat ik leer? Het kiezen van een training is lastig. Je moet tenslotte investeren in iets waarvan je nog niet zeker weet of het inderdaad waardevol voor je is.

Om die reden bieden we je een 'niet goed geld terug'-garantie. Als je na afloop van de eerste trainingsdag concludeert dat deze training niet aansluit bij jouw verwachtingen, dan krijg je het volledige aankoopbedrag retour.

Neem contact met ons op

Wil je méér rendement halen uit jouw salesteam? Schakel Excellent in voor meetbaar meer resultaat. Neem contact op via onderstaand formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Vragen?

Wil je ook meer rendement? Vraag een vrijblijvende offerte aan of neem contact op:

Nu contact opnemen

Klanten aan het woord

  • Goede trainer en goed toepasbaar in onze eigen omgeving.

    Naast praktische casuistiek, onze dagelijkse praktijk stond ons gedrag centraal.

    Door middel van rollenspel werd de thematiek direct getoetst en konden we aan den lijve ondervinden wat de ver

    Vincent Lucassen, Sales Engineer

  • Deze training heeft fundamentele competenties ontwikkeld.

    Pragmatisch, confronterend en dynamisch.

    Concrete stappen naar een volgend niveau in persoonlijke- en zakelijke ontwikkeling.

    Ricardo Huisden, Account Manager

  • De situatie van onze accountmanagers is gecompliceerder dan ooit.

    Wat we leerden is dat verkoop niet bestaat uit lossen componenten, maar dat het een integraal proces is. Een top training!

    Henk Jan Lefers, Account Manager

Meer testimonials