Omgaan met (communicatie) weerstanden

Je wilt het klanten graag naar de zin maken. Maar je vindt het lastig onduidelijke weerstanden van klanten bespreekbaar te maken. Daarom wil je handvatten om prettig én duidelijk te communiceren met klanten. 

Herken je een van deze uitdagingen?

Vage feiten concreet maken:

  • De bestellingen nemen af. Kan ik wel vragen of een deel van de bestellingen naar de concurrent gaat?
  • Een klant vraagt je een analyse te maken. Je bent daar blij mee. Verwacht hij dat ik het weer kosteloos doe?
  • Een klant zegt: 'Ik voel me minder klant.' Gevaarlijk, hoe kan ik de achterdeur dichthouden? Wat verwacht hij?  

Of vermoedens bespreken:

  • Een klant vraagt je een offerte te maken. Jouw idee is dat hij er niet goed naar gaat kijken. Je hebt het druk, moet je er dan veel tijd in steken? 
  • Een klant klaagt dat zijn rendement daalt. Logisch, hij pakt zijn aandeel slecht aan. Maar hoe zeg ik dat?  
  • Een klant vraagt of jouw collega de volgende keer hem kan bezoeken. Jij vraagt je af waarom? Is dat eenmalig? 
  • Je krijgt in de haast een onduidelijke opdracht. Je begrijpt het onvoldoende. Ligt het bij mij dat ik het niet snap? 

Hoe maak je deze lastige situaties bespreekbaar?

Als je niets doet, dan groeit het ongemak. En vaak heb je een kort tijdsbestek om iets bespreekbaar te maken. En aanspreken is niet zonder risico. Als je het fout aanpakt, dan kan een klant boos worden of dichtklappen. Maar als je communicatie weerstanden laat lopen, dan is het vaak te laat om het te repareren. Met klantverlies uiteindelijk als gevolg.

Stel je voor dat ...

  • Jij klanten kan laten weten wat jij van hen verwacht.
  • Jij je kunt uitspreken, zonder de klantrelatie onder druk te zetten.
  • Je met een goed gevoel grenzen kan aangeven. 

Klanten ervaren je als professioneel als je communicatie weerstanden bespreekt. En dat gaat niet alleen over 'zeggen wat je voelt of ziet', maar ook over kleur bekennen, aangeven wat jouw belangen zijn en commitment krijgen op jouw voorstel.

Communicatie weerstanden bespreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook geld op. Onderzoek van Gytha Heins, auteur van het boek 'Aanspreken, gewoon doen!' heeft aannemelijk gemaakt dat sales mensen 28% productiever kunnen zijn, 12,5% meer omzet kunnen realiseren en 16% meer kosten besparen. 

Doel van deze Online Training

Als klanten lastige uitspraken doet, dan kan je met de online training ‘Omgaan met communicatie weerstanden’ het bespreekbaar maken, jouw belang inbrengen en komen tot een mooie afspraak.   

Praktische informatie

Doorlooptijd 4 weken
Aantal Deelnemers Max: 12
Prijs € 770,- exclusief btw
Je krijgt Na het afronden van deze training ontvang je een officieel certificaat van deelname.

Programma

Wat kan je of ken je na de training?

  • Meer grip op je gesprekken zonder of jezelf te kort te doen. 
  • Jouw verwachtingen uitspreken, zonder daar een vervelend gevoel aan over te houden.
  • Tactvol zeggen wat jij wilt of waar het op staat, zonder de relatie met de ander te beschadigen.
  • Jezelf steviger profileren en zelfverzekerd over komen.
  • Assertief communiceren zonder onaardig te zijn.

Duur en studiebelasting

De online training ‘Omgaan met communicatie weerstanden' duurt ongeveer 4 weken. Per week zijn circa 4 studie-uren noodzakelijk voor zelfstudie, virtual meetings en begeleiding.

Doelgroep en vooropleiding

Deze online training is geschikt voor iedereen die zijn mening of verwachting zo wil uitspreken dat anderen weten waar ze aan toe zijn, zonder een conflict te creëren. Advies vooropleiding: MBO+

Vaardigheden

Je werkt aan de volgende vaardigheden en beroepscompetenties: relaties bouwen en netwerken, assertiviteit, aanpassen en gedrevenheid. Het programma wordt verzorgd op MBO+ niveau.

Aanpak

Wat krijg je bij deze training?

  • De online training ‘Omgaan met communicatie weerstanden’ bestaat uit: Virtual classroom sessies (interactief, online), e-Learning sessies,Tools voor Persoonlijk Ontwikkelplan (POP), Opdrachten.
  • Gedurende de training is er voldoende ruimte om aan de slag te gaan met de punten waar jij zelf in verkoopsituaties tegenaan loopt.
  • Na iedere sessie volgt een groepsopdracht. Samen met je buddy's voer je deze online uit, zodat je het geleerde direct in de praktijk kunt toepassen.
  • Na de laatste sessie kun je de trainer benaderen om 1 uur persoonlijke coaching te ontvangen en deze te vragen om hulp bij praktijksituaties.

Toetsing

De online cursus ‘Omgaan met communicatie weerstanden’ wordt afgesloten met een eindtoets. De eindtoets bestaat uit meerkeuzevragen.

Certificaat

Als je slaagt voor de eindtoets, ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn plaatsen of op een ander loopbaanportal zoals At Monday. Zo ontwikkel je jezelf en laat je dit ook aan anderen zien!

Neem contact met ons op

Bij Excellent draait het om meetbaar rendement. 

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste training? We helpen je graag verder!

Neem voor meer informatie contact op met onze trainers via onderstaand formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.