Training Adviserend Verkopen

  • Verkoop als Trusted Advisor op basis van wederzijds vertrouwen
  • Neem de regie in klantgesprekken
  • Werk aan tevreden klanten en een sterke commerciële positie

 

Adviserend Verkopen voor adviseurs

Je bent inhoudelijk deskundig en werkt in de dienstverlening als consultant, projectmanager of adviseur, maar je merkt dat "verkopen" niet vanzelf gaat.

Elke klant heeft een andere vraag en vraagt ook nog eens om een andere benadering. Met de training Consultative Selling voor adviseurs bouw je een krachtige basis waarmee je moeiteloos klanten tevreden houdt en tegelijkertijd meer opdrachten werft. 

Herken je een van deze uitdagingen?

  • Je merkt dat je in verkoopgesprekken veel praat, stiltes vul je snel op.
  • Je geeft gratis inhoudelijk advies, maar merkt dat klanten er vaak nog niet aan toe zijn.
  • Je adviseert, zonder eerst goed te analyseren.

Stel je voor dat ...

  • … je kunt analyseren, totdat de klant urgentie ervaart.
  • ... je niet meer je deskundigheid hoeft te bewijzen en je nooit meer met twijfel de auto in stapt.
  • … maar je het vertrouwen van je klant weet te winnen, waardoor je een langdurig klantcontact kunt opbouwen.

Wat is SPORRT®-Adviserend Verkopen?

Adviserend Verkopen is een verkooptechniek waarbij je als adviseur optreedt als vertrouwde adviseur. Het doel van Adviserend Verkopen is het bevorderen van openheid om als adviseur inzicht te krijgen in de behoeften van de klant.

SPORRT®-Adviserend Verkopen geeft je een commerciële structuur en een verkoop-advies-techniek waarbij je als adviseur met vragen de koper helpt bij het identificeren van zijn of haar behoeften.

Niet verkopen maar adviseren en kwalificeren

Deze training gaat niet in op pitchen of het presenteren van de voordelen van het product of de dienst. De focus ligt op een praktische analysestructuur om samen met de klant te ontdekken wat hij of zij nodig heeft. Je leert oplossings-opties te bespreken, waarde aan te tonen en zo gunning te krijgen.


Het doel van de training Adviserend Verkopen

In deze training leer je hoe je persoonlijk en zakelijk het vertrouwen van de klant kunt winnen en hoe je technieken kunt toepassen om de werkelijke vraag van een klant te achterhalen. Ook leer je hoe je omgaat met weerstand. 

Wat kan of ken je na deze training?

  • Beheersen van de SPORRT®-Adviserend Verkopen vraagtechniek.
  • Koopwensen van klanten achterhalen.
  • Kennis hebben van jouw rol als 'vertrouwde adviseur'.
  • Weten hoe je lastige situaties weet te adresseren.
  • Weten hoe je start met zaken doen vanuit wederzijds vertrouwen.

Doelgroep

De training 'Adviserend Verkopen in de dienstverlening' is bestemd voor consultants, adviseurs en professionals die graag goede adviesgesprekken willen voeren.  


Klanten aan het woord

Deze training is ontdekkend, uitdagend en inspirerend. Confrontatie en motivatie brachten ons stappen verder.

Wilma van Oosten, Accountmanager

Sterke punten van deze training waren voor mij snelheid, de interactie en veel rollenspelen.

Stefan Bosman, Accountmanager

Voor mij was deze training ideaal om mijn salesvaardigheden te ontwikkelen. De rollenspelen en de key account technieken waren echt fun! Ik ben me bewust van mijn eigen stijl en leerde deze aanpassen aan mijn klanten.

Wick Vermeulen, Accountmanager

Zeer goed! We hebben de methodiek uitgerold door onze volledige organisatie. Belangrijke verkooptechnieken om waarde toe te voegen en complexe projecten te verkopen.

A. Vanca, Commercieel directeur

Bekijk ook onze klantcases


Praktische informatie
Doorlooptijd 3 dagen
Tijden van 09.30 uur tot 17:00 uur
Aantal Deelnemers 6 - 8 deelnemers
Locaties Utrecht, Apeldoorn, Amsterdam
Prijs € 1.895,- exclusief btw
Je krijgt Een intakegesprek, trainingsmateriaal, een certificaat, alle drankjes, een heerlijke lunch en support na afloop.
Data, locatie en investering
di 08 feb + di 22 feb + di 08 mrt in Utrecht Optie nemen Direct inschrijven
wo 09 mrt + wo 23 mrt + wo 06 apr in Apeldoorn Optie nemen Direct inschrijven
do 07 apr + do 21 apr + vr 06 mei in Utrecht Optie nemen Direct inschrijven
vr 06 mei + vr 20 mei + vr 03 jun in Amsterdam Optie nemen Direct inschrijven
Programma

Programma Training Adviserend Verkopen

Dag 1. De belangrijkste succesfactoren 

  • De Drie Gouden Communicatietechnieken
  • Zicht krijgen op de wereld van de klant
  • Grip krijgen op beïnvloeders en beslissers
  • Het besluitvormingsproces en de besluitvormers in kaart brengen en hierop invloed uitoefenen
  • Lastige situaties bespreekbaar maken en weerstand gebruiken om meer informatie te krijgen

Dag 2. Eerst analyseren, dan adviseren 

  • Opsporen, aantonen en toevoegen van waarde
  • Acceptatie en urgentie creëren met de SPORRT®-gesprekstructuur
  • De klant helpen bij het identificeren van zijn of haar behoefte en diep laten nadenken
  • Gratis advies beperken en de context van het probleem ontdekken

Dag 3. De vertrouwde adviseur

  • Kwalificeren van klanten zodat je voorkomt dat je aan dode paarden trekt
  • De verkoopaanpak organiseren als projectmanagement 
  • Werken aan senioriteit en klanttevredenheid en minimaal over de inhoud praten
  • Klanten oplossingsopties voorleggen en akkoord krijgen op de voortgang

In de trainingen wordt geoefend met cases, tips en tools om zo de methode te toetsen aan de praktijk. Na iedere sessie wordt het geleerde in de praktijk toegepast om zo bewust te worden van de effectieve structuur en prachtige gesprekstechnieken om zo bij te dragen aan gezonde groei.


Wij dachten dat sales niet bij ons paste. Met onze 90 psychologen en orthopedagogen vonden wij onszelf absoluut niet geschikt voor sales. Totdat we zes dagen trainden met Excellent!

Hoe jammer is het dat we deze training niet al 15 jaar eerder hebben gedaan.

Mar Noordegraaf , Salesmanager Bekijk case

Aanpak

Opbouw en duur van de training Adviserend Verkopen

De training Adviserend Verkopen bestaat uit een telefonisch doelstellend gesprek en 3 trainingsdagen van 9.30 tot 17.00 uur met een doorlooptijd van circa 2 maanden. Je tijdsinvestering is circa 2 uur per week aan zelfstudie.


Telefonisch doelstellend gesprek

Jouw groei en praktijksituatie staat centraal. In een telefonisch doelstellend gesprek bepaal je samen met de trainer je leerdoelen en informeer je de trainer over jouw praktijksituatie. Op deze manier kan de trainer de oefeningen specifiek inrichten op jouw werksituatie.


Buddy

Je leert pas echt als je het geleerde toepast. Daarom ga je binnen jouw organisatie aan de slag met praktijkopdrachten. Hierbij kies je een buddy die je begeleidt en stimuleert.


Trainen in kleine groepen, gericht op jouw leerdoel, met veel praktijk!

De training Adviserend Verkopen vindt altijd plaats in kleine groepen van 6 tot 8 personen.

De training bestaat voor 70% uit praktijkopdrachten (ook met audiovisuele middelen), is nooit bedreigend, maar altijd opbouwend. Je zit dus niet alleen te luisteren, je gaat actief aan de slag! De trainers van Excellent zullen zoveel mogelijk de theorie van de lessen toespitsen op bestaande situaties in je werkomgeving. Daardoor kun je na de training meteen aan de slag met het geleerde.

Excellent heeft bovendien de mogelijkheid voor een compleet op je bedrijf toegespitste 'in company training', voor wie maatwerk wil.


Certificaat als bewijsstuk

Na afronding van de training ontvang je een certificaat. Hiermee heb je een hoog aangeschreven certificaat dat impact heeft op je CV en je LinkedIn profiel het gewenste cachet geeft.


Open training én 'in company'

Onze training Adviserend Verkopen kun je volgen als open training, op een van onze trainingslocaties. Daarnaast bieden we je ook de mogelijkheid om deze training te organiseren als een speciaal op jouw bedrijf toegespitste 'in company training'. Naar aanleiding van specifieke wensen van organisaties en beroepsgroepen, hebben we deze training inmiddels aangepast en toegespitst voor verschillende branches.

Ben je benieuwd naar andere trainingen van Excellent? Bekijk het overzicht van onze Verkooptrainingen


Unieke 'niet goed geld terug' - garantie. Je loopt geen enkel risico!

Misschien vraag je je af of deze training Adviserend Verkopen bij je past. Sluit deze training aan op mijn behoeften? Kan ik straks ook daadwerkelijk uit de voeten met datgene wat ik leer? Het kiezen van een training is lastig. Je moet tenslotte investeren in iets waarvan je nog niet zeker weet of het inderdaad waardevol voor je is.

Om die reden bieden we je een 'niet goed geld terug'-garantie. Als je na afloop van de eerste trainingsdag concludeert dat deze training niet aansluit bij je verwachtingen, dan krijg je het volledige aankoopbedrag retour.

FAQ

Trainingen algemeen

Zijn jullie trainingen geschikt voor mijn branche? - +

Onze trainingen zijn geschikt gemaakt voor alle branches in Nederland, voor kleinere startende ondernemingen tot multinationals zoals Shell. We trainen op alle lagen van overheidsinstellingen en hebben speciale tarieven voor non-profit organisaties.

Ik twijfel over welke training ik moet volgen, wat kan ik doen? - +

Als je het niet zeker weet, bel ons op 055 - 301 53 19. We hebben een specifieke scan om het juiste opleidingsplan voor je uit te zoeken. Onze specialisten zullen jouw opleidingsbehoefte vertrouwelijk behandelen.

Welke vaardigheden, talenten en ervaringen hebben jullie trainers? - +

Er zijn twee soorten trainers: diegene die praten en die met 'de voeten in de blubber staan'. Onze trainers behoren tot de laatste groep: ze verkopen zelf iedere dag, onderhandelen en presenteren, omdat ze ervan houden en om ervan te leven. Al onze trainers runnen hun eigen succesvolle bedrijven en hebben jobs gehad in boardrooms in de top van de Nederlandse industrie, zoals Shell, Achmea en Pfizer. We hebben trainers met specialismen zoals media, logistiek, advertising, gezondheidszorg, overheid, industrie en ICT. We bedienen alleen klanten met trainers met branche-ervaring en die gelijksoortige bedrijven hebben getraind in jouw sector.

Zijn de trainingen van Excellent erkend? - +

Ja, Excellent is lid van de NRTO en heeft het NRTO-keurmerk behaald. Dit officiële keurmerk biedt zekerheid dat onze trainingen aan hoge en actuele kwaliteitseisen voldoen.

Is het mogelijk om voor onze medewerkers een training op maat te verzorgen? - +

Dit is zeker mogelijk. Alle onze trainingen kunnen ook als incompany worden geboekt bij jou op locatie. Bij een incompany  wordt de training gegeven op de wijze die voor jou en jouw collega’s het beste uitkomt.

Meer weten? Neem dan contact op via 055 – 3015319 of stuur een e-mail naar info@excellenttrainers.nl 

Wat is het verschil tussen een open training en een incompany training? - +

Voor open trainingen nodigen we maximaal acht mensen uit vanuit diverse bedrijven. Onze evaluaties zijn buitengewoon goed – mensen zijn erg tevreden over de trainingen. Het voordeel van een open training is dat het goedkoper is als één tot drie van uw mensen getraind willen worden. Het is een mooie netwerkkans en je ontvangt veel inzichten over bedrijven die je tot klant wilt maken.

Een incompany training is efficiënt wanneer je vier of meer mensen wilt trainen. Een incompany training is geen standaard training, maar iedere training wordt op maat gemaakt voor jouw situatie, jouw markt, specifiek gericht op jouw mensen.

Hoe bepalen jullie mijn natuurlijke stijl en die van mijn team voor incompany trainingen? - +

Voor succesvolle incompany trainingen moeten we zoveel mogelijk weten over ieder individu. We sturen een e-inventarisatie of spreken iedere deelnemer een uur in een persoonlijk gesprek. Hierna maken we de training op maat voor iedere deelnemer. We ontwikkelen dan voor bijvoorbeeld een introvert persoon instrumenten die voor hem of haar comfortabel voelen.

Kan ik extra kosten verwachten? - +

Excellent werkt op basis van all-in tarieven. Dit houdt in dat er naast het trainingstarief geen bijkomende kosten in rekening worden gebracht (tenzij expliciet anders overeengekomen).

Naast de training krijg je voor je trainingstarief:

  • Een intake met je trainer
  • Studiemateriaal
  • Lunch & drankjes
  • Certificaat
  • Support na afloop

Wat is de bedoeling van een intake met de trainer? - +

Jouw groei en praktijksituatie staan centraal. Tijdens de persoonlijke intake bepaal je samen met je trainer je leerdoelen en informeert de trainer over jouw praktijksituatie. Op deze manier kan de trainer de oefeningen specifiek inrichten op jouw werksituatie tijdens de training.

Waarin onderscheiden jullie je als een trainingsbedrijf? - +

Het woord Excellent is meer dan alleen een naam. Het is een filosofie. Een training is pas succesvol als het aansluit bij je natuurlijke stijl. Als je onze training volgt, dan zit het als gegoten. Je zult onze trainingen uitlopen met het gevoel: ik kan het - en ik ga het doen ook!

Onze training is interessant. De denkwijze is van vandaag – vol met voorbeelden uit jouw branche. Het meest belangrijke – jouw investering verdien je meerdere malen terug. We hebben een benijdenswaardig ROI-record, leveren nieuwe klanten en laten onze klanten kosten besparen sinds 2003.

Wat voor certificaat ontvang ik? - +

Na afronding van de training ontvang je een certificaat. Onze trainingen hebben het NRTO-keurmerk behaald. Hierdoor heb je een hoog aangeschreven certificaat dat je CV en LinkedIn profiel een geweldige boost geeft.

Bekijk alle vragen Bekijk minder vragen

Neem contact met ons op

Adviseurs doen het samen!

Onze online kennismaking is ontwikkeld om adviseurs een steuntje in de rug te bieden en verder te helpen. De kennismaking wordt daarom kosteloos aangeboden aan adviseurs die commercieel stappen willen zetten en zich verder willen ontwikkelen. Het enige wat wij vragen is een uur tijd. We helpen elkaar, we doen het samen.

Aanbod

Wil jij ook sparren met een ervaren adviseur op een onderwerp dat er voor jou echt toe doet? Vraag dan direct een online kennismaking aan met een van onze consultants. 

Boek direct je kennismaking. Bel voor het maken van een afspraak op 055 - 301 53 19 of reserveer een plek door ons een berichtje te sturen via het formulier hieronder.