Waarom zit er ambitie achter een goede doelstelling?
Je acquisitie werkt nog beter wanneer je de doelen concreet maakt. Maar, hoe maken we een doel concreet? Hoe stel je op een juiste manier jouw doelen? En, aan welke criteria beantwoordt een goede doelstelling? In dit artikel trainen we SMART-doelen te stellen.
Een doel is een gewenste situatie. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol. Er zit ambitie in. Jouw hart moet er sneller van gaan kloppen. Wanneer een doel ons raakt, wanneer het vernieuwend is en wanneer het moeite kost om het te halen, dan spreken we van een doel.
Stel SMART-doelen
SMART-doelen beschrijven niet dat leuke kleine autootje, maar resultaten en wanneer welke resultaten bereikt moeten zijn. Smart-doelen zijn Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Bijvoorbeeld: je hebt het plan 2x in de week, voor 10 uur 10 klanten te bellen. Hoe zou je dit doel SMART kunnen maken?
Specifiek: omschrijf het resultaat dat u wilt zien
Bijvoorbeeld:
Voor elk gesprek stel je 2 doelen:
- Maak een afspraak met deze klant.
- Kwalificeer (verzamel informatie om te kunnen beslissen of je een interessant prospect voor je hebt).
Voor de periode van de actie stel je bijvoorbeeld als doel: na 4 maanden, 15 extra klanten of € 20.000,- euro extra omzet.
Meetbaar: hang aan jouw doel een duidelijk getal
Bijvoorbeeld:
Ik ga op woensdag en donderdag van 8.30 uur tot 10.00 uur 10 prospects bellen.
Acceptabel: is er draagvlak voor wat ik ga doen?
Is mijn doel in overeenstemming met mijn eigen beleid of het beleid van de onderneming waarvoor ik werk?
Realistisch: is het doel te halen met aanvaardbare inspanningen?
Zijn er middelen en bevoegdheden? Bijvoorbeeld een telefoon, bureau, schrijfpapier en een rustige ruimte, maar ook bellijsten en eventueel jouw belscript.
Zowel een te gemakkelijk doel als een te moeilijk doel werken beiden demotiverend. De beste doelen steken net boven het niveau van de persoon of de organisatie uit en hebben 50% kans van slagen.
Tijdgebonden: wanneer moet het resultaat zijn bereikt?
Je start bijvoorbeeld met 2x per week, 1,5 uur te bellen. Dit doe je 4 maanden. Tussentijds evalueer je en na 4 maanden kun je besluiten of deze belactie succesvol is geweest.
Een SMART-doelstelling geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt het gedrag van jezelf en van jouw medewerkers. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans op succes groter.
Samenvatting
Stel je doelen SMART. Met een SMART–doel beschrijf je de resultaten vooraf en tevens binnen welke termijn welke resultaten moeten worden bereikt.
Soms zijn doelstellingen complex. In ons volgende artikel kijken we hoe je complexe doelstellingen kunt hanteren.
Tot slot ...
We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk hoe je werkende doelen kunt stellen! Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 055 - 301 53 19.
Goede zaken toegewenst en veel plezier ermee!