204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei

5-star Salesmanagement

  • Training Salesmanagement: 5 dagen in 4 maanden

  • Maximaal 8 deelnemers

  • Ster beoordeling: 9,1

  • Diverse locaties in Nederland

Overzicht


Resultaten realiseren met een sterk opererend salesteam

Onder begeleiding van experts word je in deze vijfdaagse Training Salesmanagement geleerd hoe je jouw salesteam optimaal kunt inrichten, aansturen en beter kunt laten verkopen. Een unieke Training Salesmanagement; anno nú. Moderne inzichten en zeer ervaren trainers helpen je future-proof te worden in het leidinggeven aan salesteams. 


Doelgroep

De Training 5-star Salesmanagement is voor directeuren, commerciële directieleden en salesmanagers. Deze training kun je volgen na de Training High Impact Management. Het programma wordt verzorgd op HBO niveau.


Wat kan je of ken je na deze training?

Je hebt als salesmanager 4 rollen. Deze rollen zijn: manager, ondernemer, coach en leider. Deze Training Salesmanagement helpt je optimaal te functioneren in deze 4 rollen: 

  • Als manager breng je structuur en leer je eisend te zijn. Werken en verkopen volgens afspraak
  • Als ondernemer leer je kosten te drukken en op de juiste manier te investeren, dus resultaten realiseren
  • In jouw rol als coach bouw je aan relaties met jouw verkopers en leer je hen naar de top te coachen. Conversie verbeteren (een beter resultaat door ontwikkeling van verkoopvaardigheden van verkopers)
  • Als leider leer je hoe je heldere lijnen uitzet. Inspelen op trends en de uitgezette koers implementeren

Global award sticker Mauro

Programma


Programma Training - Salesmanagement

5-star Salesmanagement is gebaseerd op de 4 rollen van salesmanagers en op logische sales principes (wetmatigheden). Verkoopresultaat hangt vaak af van een aantal principes (wetmatigheden) die je een beslissende voorsprong geven. Per rol presenteren we kort een salesprincipe en daarna volgt direct het programma van de training.  

Dag 1. Het principe van 'mensen doen hun probleem': kick-off

  • Uit dit principe blijkt meteen dat verkoopresultaat geen toeval is. Als je als salesmanager de verkeerde dingen onderneemt, dan krijg je ook de verkeerde resultaten
  • Effectieve managers doen alleen dingen die juist en belangrijk zijn. Attitude en voorbeeldgedrag is waar het om draait op deze dag; we worden bewust van ons gedrag en het effectief beïnvloeden van onze omgeving
  • Kick-off, evaluatie en ontwikkelcontract: aftrap en evaluatie van praktijkervaringen na de Training High Impact Management. Je legt jouw ambitie vast in een statuut, het kompas voor de komende 4 maanden
  • Trends, speelveld, kerntaken, verantwoordelijkheden van de salesmanager
  • Effectief Salesmanagement: wat zijn de 4 principes?
  • Wat bepaalt jouw gedrag als salesmanager? Wat is de werking van ons referentiekader? En vanuit welke basisattitude handelen wij?
  • De waarde van voorbereiding
  • Ontwikkeling eigen actieplan voor de tussenliggende periode. Je maakt jouw huidige verkoopproces (customer journey) transparant om na dag 2 tastbare doelen (de norm/kritieke prestatie-indicatoren) te koppelen aan moments of truth.  

Dag 2. Het principe marktdruk: manager

  • "Meer afspraken met gekwalificeerde prospects = meer offertes = meer omzet." De salesforce heeft als doel te verkopen tegen een goede marge. Dat lijkt simpel, toch hebben verkopers vaak een te lage effectiviteit, ze bezoeken onvoldoende gekwalificeerde prospects. Het marktoffensief is slap, verkoopkansen blijven onbenut
  • Wat is de balans tussen cijfermatig inzicht in de performance van individuele verkopers en zelfsturing?
  • Deze dag staat jouw rol als manager centraal. 
  • Het missie-actiemodel voor het vertalen van de missie in salesdoelen - zonder subjectiviteit
  • Hoe brengen we structuur en focus? Een eenvoudig en waardevol dashboard met een permanente routine op ritme, omzet, ratio en norm
  • Zelfsturing & accountability: hoe laten we onze verkopers verantwoordelijkheid nemen over eigen prestaties en successen?
  • Wat moeten we doen in de salesfunnel om onvoldoende effectiviteit te voorkomen? Hoe brengen we de balans in investeren in strategische prospects en verkoopresultaat op de korte termijn?
  • Feedback krijgen en geven
  • Solide gesprekstechnieken en effectieve communicatie in beoordelings- en functioneringsgesprekken 
  • Omgaan met stressachtige situaties
  • Ontwikkeling eigen actieplan in tussenliggende periode. De nadruk ligt op het ombuigen van het niet halen van targets. Onder deskundige begeleiding van de trainer/consultant* zorg jij voor inrichting van een rapportagesysteem, dashboards, win-room (effectieve verkoopvergaderingen), nieuwe disciplines en/of joint visits.

Dag 3. Het principe conversie: coach

  • "Meer kwaliteit op 'moments of truth' levert meer verkoopresultaat." Middelmatige accountmanagers leveren een te lage kwaliteit van salesuitvoering waardoor omzet verloren gaat
  • Salescoaching draagt direct bij tot verbetering van de conversie (stijgende resultaten door betere skills). Goede  skills resulteren in: terugdringen van de verkooptijd, een hogere orderwaarde, meer orders en een hogere instroom van nieuwe klanten
  • Op dag 3 ligt de nadruk op de rol van coach
  • Op 'moments of truth' komt het er op aan. Daar wint of verliest jouw accountmanager
  • De eerste stap in skill coaching. Skill coaching zorgt ervoor dat jouw accountmanager de juiste impact maakt op dat 'moment of truth'
  • Een belangrijke introductie op pipeline coaching. Pipeline coaching heeft als doel een continue en stijgende orderintake met name bij kansrijke prospects
  • Onmisbare vaardigheden rondom deal coaching, een focus op conversieverbetering offerte/deal
  • Begrijpen van overtuigingen door het gebruik van vragen
  • Variëren in coachingstijlen wat zorgt voor benut potentieel, volume en saleseffectiviteit
  • Validatie en certificering voor een duurzame salesperformance
  • Ontwikkeling eigen actieplan in de tussenliggende periode. Centraal staat het verbeteren van marktdruk (meer omzet door juist klantcontact). Je maakt een root cause analysis om prestatieproblemen te identificeren en met behulp van de vaardigheden van dag 4 te bespreken en op te lossen

Dag 4. Het principe kanalen: ondernemer

  1. "De cost of sales kun je significant reduceren met een betere keus van verkoopkanalen." Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven koppelt klantgrootte niet effectief aan verkoopkanalen
  2. Ontcijfering van de selectie van doelgroepen en het hanteren van rendabele verkoopkanalen op die segmenten (bijvoorbeeld online, bezoek, telefoon) draagt direct bij aan de winstgevendheid
  • Op dag 4 staat jouw rol als ondernemer centraal
  • Insights om de cost of sales te reduceren met diverse kanalen en middels segmentatie
  • Hoe brengen we ons verkoopteam slim in kaart en hoe pakken we de uitdagingen aan? 
  • Waar ligt onze focus? Bij de verkopers in de oranje/rode zone, of bij de champions van morgen?
  • Welke revitalisering is nodig om in bestaande teams skills, ritmes en conversie op de norm te krijgen? 
  • Hoe dringen we ondoelmatige bezoeken terug door prestaties te controleren op een motiverende manier?
  • Retentie en winstgevendheid verbeteren door juist om te gaan met uitdagende besprekingen en groepsonderhandelingen: Hoe te onderhandelen wanneer je met een groep te maken hebt? 
  • Het verkopen van een idee naar boven: waarom is dit belangrijk en hoe dat te doen?
  • Prestaties controle en crashmanagement (terugvoeren van mijn verkoper naar de afgesproken waarden en lijn op een constructieve manier)
  • Ontwikkeling eigen actieplan in tussenliggende periode. Centraal staat het ontwikkelen van een sterk marktoffensief door verhoging van het aantal bezoeken en/of calls en criteria vast te stellen voor bezoeken. Tevens bouw je een optimaal salesritme en een business case voor het potentieel in volume, marge en saleseffectiviteit

Dag 5. Het principe 'the bad money drives out the good money': leider

  • (Minderwaardige munten verdrijven volwaardige munten). Geformuleerd als salesprincipe zegt het dat leiders zich te weinig bezighouden met strategie omdat de waan van de dag te veel aandacht opeist
  • En als de strategie niet optimaal is ingericht ontstaat een lage synergie. Veel verkopers besteden op momenten dat ze bij klanten een bezoek hadden kunnen brengen tijd aan administratieve handelingen, of nog erger hopeloze conflicten met andere afdelingen. Een duidelijke en heldere lijn optimaliseert de synergie tussen afdelingen
  • Deze dag ligt de nadruk op uw rol als leider; hoe haak je aan op trends en hoe implementeer je veranderingen?
  • Een heldere strategie formuleren - een stap verder in het missie-actie-model.
  • Wat zijn de beste manieren om de koers te communiceren?
  • De uitgezette koers implementeren en moeilijke beslissingen communiceren
  • In toenemende mate ben je "Chief Talent Officer" en moet je een droomteam kunnen bouwen. Hoe doe je dat?
  • Welk DNA wil je in jouw salesteam? Welke salesgedragingen zijn nodig om de missie te behalen? Hoe kun je jouw mensen aanspreken op routine, skills en de nieuwe cultuur?  
  • Wat is jouw executive allure? Welk vermogen heb je om op korte termijn geloofwaardigheid als leider op te bouwen richting relevante stakeholders?
  • De gedragsgrafiek en politiek. Variëren in stijlen en het vermogen om te schakelen in multidisciplinaire samenwerking en lateraal management
  • Changemanagement
  • Conflictmanagement: 4 stijlen om met conflicten om te gaan
  • Presentatievaardigheden, spreken in het openbaar
  • In de win-room voor de laatste feedback

* Deskundige coaching door een trainer/consultant als jouw persoonlijke coach, is niet opgenomen in het trainingstarief. Je kunt naar wens sessies inkopen.

Investering


Salesmanagement

€ 4.150 ex. btw en inclusief:

  • Locatie kosten, een lekkere lunch, koffie/thee en materialen
  • Vijf dagen training van ervaren trainers

Eén jaar extra leren van experts via de online Excellent Academy met:

  • E-books, inspirerende praktijkopdrachten en podcasts
  • Power UP's, een soort game die je helpt het geleerde nooit weer te vergeten

En als extra:

  • De gouden SPORRT® verkoopformule ontdekken en toepassen
  • Sterke persoonlijke groei door een persoonlijk intakegesprek van een uur
  • Online lidmaatschap van het Excellent Network
  • Tussentijdse contactmomenten

Trainers


Leer van onze TOP experts uit de praktijk.

We zijn veel meer dan alleen trainers. Onze trainers werken altijd:

  • Op maat en integraal 
  • Met een hoog praktijkgehalte. Zo kun je het geleerde dus direct toepassen
  • Ze geven volop praktijkopdrachten én praktijkbegeleiding
  • Focus op ontwikkeling van zowel de sales medewerkers als het management

Data, locatie en investering


ma 15 apr + wo 15 mei + wo 12 jun + wo 10 jul + vr 16 aug Optie nemen Direct inschrijven
vr 14 jun + vr 12 jul + vr 16 aug + vr 13 sep + vr 11 okt Optie nemen Direct inschrijven

Wat vonden anderen van Excellent trainingen

Ervaringen

Ster 8,6 uit 2534 recenties

Bekijk alle ervaringen
Ad Evers

Ad Evers

Directeur bij Fyzzio

Ster Ster Ster Ster Ster

Indrukwekkend. Uitstekend online en fysiek trainingspakket. Echte vakmensen! Precies zoals ik dat graag zie. De Excellent SPORRT® aanpak is voor mij de fundering van onze verkoopmachine geworden.

Ster Ster Ster Ster Ster

Martin de Ruiter2

Martin de Ruiter

Directeur bij Waves consultancy

Ster Ster Ster Ster

Prettige energie! Intensief confronterend in een veilige omgeving met zeer goede begeleiding. Er is tot in detail nagedacht over salesmanagement en het SPORRT® - verkoopproces. Het is voor mij de ideale oplossing gebleken voor groei in de komende jaren.

Thom Goossens

Thom Goossens

Sales manager bij TIG

Ster Ster Ster Ster

Yes! Zo blij, dankzij SPORRT® en beter aansturen van mijn mensen ben ik van 7 dagen werken naar4 dagen per week werken gegaan! Heel tof! Deze sales management training geeft je inzicht in je gedrag en waar het vandaan komt.

Advies nodig?

Wil je stappen maken in je verkoop maar kun je wel wat advies gebruiken? Vraag dan een gratis sessie met een van onze coaches aan!

Gratis advies

Extra voordelen bij deze Salesmanagement training

Banner Kassakoopje groeicoaching 07

Geen open deuren

Waardevolle e-learnings met concrete tips die hout snijden.

Banner Kassakoopje groeicoaching 09

e-Books

Extra praktijkcases met concrete handvatten en onze beste e-books.

Banner Kassakoopje groeicoaching 10

Toffe Podcasts

Lekker luisteren onderweg naar podcasts van de meest bekende Nederlandse experts.

Banner Kassakoopje groeicoaching 08

Vergeet nooit meer wat

Ontvang 3x per week een leuk quizje met een vraag uit de training. Het voelt als een game zodat je in 1 minuut alles wat je geleerd hebt borgt.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books