Secure the deal - maak de deal concreet
Vorige week vertelde een klant van ons dat hij midden in de drukte werd gebeld door een prospect die hem meedeelde: "We hebben uw offerte ontvangen; we gaan door, maar we willen een afspraak om de puntjes nog even op de ‘i’ zetten." Top!
Onze klant maakte de afspraak, maar toen hij de hoorn op de haak legde, speelden hem veel vragen door zijn hoofd. De belangrijkste was wel: "Heb ik de opdracht nu?"
Wat kun je hier concreet aan doen? (In onze Sales Training komen de meest efficiënte verkooptechnieken aan bod.)
In een heftig concurrerende markt zijn er spelers die rare trucs uithalen om de deal naar zich toe te harken. Hoge kortingen, leveringsvoorwaarden waaraan je niet kunt / wilt voldoen etc.
Het is dus zaak dat je echt doelgericht de deal veiligstelt. Vergelijk het met een slotje. Speel op safe. Eerst moet je de klik horen.
In een verkoopproces werk je stap voor stap. Je sluit eerst de ene stap af en daarna ga je pas door naar de volgende stap. Om dat te doen, hierbij een eenvoudige variant:
1. Bedank en sluit af
Wanneer een klant belt voor een vervolgafspraak en vaag door laat schemeren dat zij wel doorwillen, wees alert en maak niet klakkeloos de afspraak.
Doe een stap terug in het verkoopproces en bedank eerst voor de opdracht.
"Dat is fijn om te horen. Dank u wel voor het vertrouwen en de opdracht."
En sluit af met iets positiefs:
"We gaan er iets moois van maken."
Een deal sluiten is ook een beloning op je werk. Een fraai moment. Waarom zou je dit niet iets in je stem door laten klinken?
2. Sluit af met de vraag of hij / zij de overeenkomst wil bekrachtigen
Professionals in concurrende markten vragen bijvoorbeeld:
"Wat betreft de formele afwikkeling, zou u zo vriendelijk willen zijn vandaag de overeenkomst te bekrachtigen?"
3. Maak daarna de afspraak
De afspraak waarin de puntjes op de ‘i’ worden gezet.
Wat - wanneer de koper de overeenkomst niet wil bekrachtingen?
Geen man over boord. Vraag waar het nog op vastzit. Probeer de zaak alsnog te doen of probeer de afspraak zo spoedig mogelijk te maken.
Stuurt de koper je hierna toch de overeenkomst, dan zit je heel anders in het gesprek en worden waarschijnlijk andere onderwerpen besproken.
Samenvatting
Met name in de business–to-business-omgeving spreken partijen niet wollig, maar ‘zakelijk’ kort. Wanneer je het gevoel hebt dat een klant je de order geeft, maar hij is daar niet echt helder over - bedank en sluit af.
Ga er vanuit dat klanten graag zaken met je willen doen - wees alert en maak de deal concreet.
Ralph Marston zei: "Excellence is not a skill. It is an attitude."
Wil je weten hoe je bij het opstellen van de offerte Consultative selling kunt toepassen? Lees dan het artikel: Offerte nieuwe style; hoe maak je een offerte?
Goede zaken toegewenst!
Tot slot ...
Wordt door middel van een sales training van Excellent ondergedompeld in de mogelijkheden hoe jij je klantrelaties duurzaam kan maken. Stuur ons een bericht of neem telefonisch contact met ons op 055 301 53 19.