Salesmanagement als coach naar succes

Wees een winnaar

Op weg naar de overwinning

Chris Loos, Trainer / Consultant

Geplaatst op

Coach naar fantastische verkoopcijfers

Een goed functionerend salesmanagement stimuleert de verkoop en maakt future-proof. Hoe speelt het salesmanagement deze succesrol? Wie is geschikt voor het salesmanagement? Wat kunnen we leren van Guardiola en Van Basten? Dit artikel helpt je om te gaan voor de winst.

Het salesmanagement is als een sportcoach. De coach is erg betrokken bij het team. Hij is verantwoordelijk voor de juiste omstandigheden waarin het team optimaal kan presteren. Hoe zien we dit terug bij het salesmanagement?

Wat is één succesfactor voor het salesmanagement?

De taken die een coach heeft, voert hij uit vanaf de zijlijn van het veld en niet midden in het speelveld. Zo doet ook het salesmanagement niet zelf mee aan het spel. Het houdt afstand en overzicht. Zie je al voor je dat Guardiola, voormalig voetbalprof en nu coach bij Machester City, opeens het veld opstapt tijdens de wedstrijd en mee gaat spelen? Precies, dat doet hij niet.

Waarom coachen vanaf de zijlijn?

Het salesmanagement maakt zichzelf ook geen concurrent van zijn eigen verkopers door zelf in het veld te gaan staan. In plaats daarvan investeert salesmanagement in de vaardigheden en kunde van het team. Net zoals een coach voor het juiste arbeidsveld zorgt, zorgt het salesmanagement voor de juiste omgeving en middelen waardoor het team optimaal presteert.

Wat is het belang van spelen op de juiste plek?

Een coach bepaalt de positie van iedere speler in het veld op basis van ieders kwaliteiten. Dit is tot voordeel van het team en het individu. Ieder staat op de plek waar ze het best kunnen worden ingezet en zo dienen ze het grotere doel: winnen. Zo moet ook het salesmanagement ieders kwaliteiten nagaan.

Wie is geschikt voor het salesmanagement?

Waarop wordt een coach uitgekozen? Kennis van en inzicht in het spel is een absolute must! De regels van het spel, de verschillende technieken en spelsituaties moet hij kennen, maar hij moet ook de teamleden weten te motiveren en betrekken. Dat geldt precies zo voor het salesmanagement. De kneepjes van het vak kennen en een geweldige ondersteuning voor je team zijn. 

Wat leren we van Guardiola en Van Basten?

Guardiola heeft als profvoetballer kampioenschappen gewonnen en enorme successen geboekt. Daarna is hij bij grote clubs gekomen als coach, waar hij wederom succesvol in blijkt. Hij zit op zijn plek.

Maar niet iedere voormalige speler komt volledig tot zijn recht als coach van een team. Van Basten bijvoorbeeld heeft ook een geslaagde professionele carrière achter zich. Net als Guardiola is hij coach geworden. Wat is het verschil? Hij zag in dat hij niet de man was die het team verder op weg kon helpen en maakte de beslissing te stoppen.

Is iedere topverkoper geschikt voor het salesmanagement?

Niet iedere topsporter heeft de kwaliteiten die het vraagt om een coach te zijn. Voor de ene job zijn namelijk deels andere kwaliteiten van toepassing. Onderbouw daarom je keuze om iemand aan te stellen voor het salesmanagement door verschillende assessments af te nemen. Staat iedereen op de juiste plek?

Salesmanagement leidt de weg

Als een coach een team niet aanstuurt, gaat iedereen zijn eigen spel spelen. Het salesmanagement zorgt daarom dat de juiste mensen er onderdeel vanuit maken. Juiste mensen die de juiste dingen doen. Een goed functionerend slesmanagement geeft future-proof de richting naar de toekomst. Door op zo’n manier je rol goed te spelen, draagt het salesmanagement net als een sportcoach bij aan het winnen van de wedstrijd, oftewel fantastische verkoopcijfers.

Tot slot …

Wil je alles weten over hoe het salesmanagement bij kan dragen tot succes? We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk waar jouw kansen liggen! Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of bel 055-30153 19. Je kunt ook vast een kijkje nemen in onze lijst met Verkooptrainingen.

Overzicht Volgende

Neem contact met ons op

Mis het niet...

Onze experts verzamelen wekelijks de laatste commerciele adviezen. Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Categorieën