Je wil je producten of diensten natuurlijk aan zo veel mogelijk verschillende mensen verkopen. Toch moet je als marketeer je doelgroep kunnen omschrijven als één persoon: een buyerpersona. Een goede marketeer kan niet zonder een buyerpersona. In dit artikel leggen wij je uit wat een buyerpersona is, waarom je een buyerpersona zou maken en een aantal tips voor het maken van een buyerpersona.
Wat is een buyerpersona?
Een buyerpersona is een gedetailleerd, fictief persoon die jouw doelgroep omschrijft. Je kruipt als het ware in de huid van jouw ideale klant. In een buyerpersona verwerk je de belangrijkste kenmerken van jouw gemiddelde, ideale klant. De buyerpersona worden een aantal persoonlijke kenmerken verwerkt (naam, leeftijd, geslacht en gezinsituatie) en een aantal zakelijke kenmerken (functie en werkzaamheden). Door jouw buyerpersona zo gedetailleerd en persoonlijk te maken, krijg je een goed beeld van de gemiddelde klant. Waarom een buyerpersona zo belangrijk is, lees je in de volgende alinea.
Waarom een buyerpersona?
Met een buyerpersona breng je je doelgroep tot leven. Het is erg belangrijk dat je jouw doelgroep goed begrijpt, zodat je daar op kan inspelen. Als je weet wat de belangrijkste kenmerken van jouw doelgroep zijn, dan kun je dat meenemen in je marketingstrategie. Daarnaast blijkt uit onderzoek van MarketingSherpa dat een marketingstrategie met een buyerpersona 124% meer rendement oplevert. In de volgende alinea leggen we uit hoe je een buyerpersona maakt.
Hoe maak je een buyerpersona?
Als jouw bedrijf meerdere doelgroepen bereikt, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere buyerpersona’s te maken. Voor elke doelgroep bijvoorbeeld één. De beste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en je eigen inzichten in de doelgroep. Het is dus belangrijk dat je echt onderzoek gaat doet naar jouw doelgroep(en). Voor de beste antwoorden is het vooral belangrijk dat je naar de bron gaat: de klanten. Zet enquêtes uit, houd interviews en ga in gesprek met de doelgroep. Daarnaast kun je ook veel te weten komen via deskresearch. Bekijk bijvoorbeeld statistieken van de huidige communicatiekanalen. Op deze manier kom je veel te weten over de gemiddelde klant en zo kun je een hele gedetailleerde buyerpersona’s maken.
Informatie die niet te missen is bij een buyerpersona:
- Profiel: naam, leeftijd, beroep/opleiding, locatie, persoonlijkheidstype
- Biografie/achtergrond
- Motivators/doelen
- Frustraties
- Social Media kanalen
Dit zijn een aantal punten die een persona echt tot leven brengen. Zelf kun je natuurlijk nog veel meer in je buyerpersona verwerken als jij dat relevant vindt.
In dit artikel hebben we duidelijk gemaakt wat een buyerpersona is, waarom het verstandig is om een buyerpersona te maken en we hebben tips gegeven voor het maken van een buyerpersona. Met de tips die we gegeven hebben kun je nu zelf aan de slag met een buyerpersona. Succes!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.