204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 3

Voorbeelden van cross-selling

in Sales termen

Cross-selling houdt in dat je producten en diensten verkoopt die het product of dienst dat de klant koopt aanvullen. In dit artikel geven wij voorbeelden van cross-selling zodat je een beter beeld krijgt wat cross-selling precies inhoudt.

Voorbeelden van cross-selling

Nu je weet wat cross-selling precies inhoudt geven wij hieronder een aantal voorbeelden.

  • Kledingwinkel
    Je kent het wel je gaat shoppen voor een trui en komt thuis met een hele complete outfit. Kledingwinkels maken ook gebruik van cross-selling, namelijk door naast alleen kleding ook accessoires en schoenen aan te bieden. Hierdoor word je als klant door de verkoper verleid om niet alleen dat ene truitje, maar ook een leuke broek, tas en eventueel schoenen te kopen. Daarmee vul je de trui aan met de broek, de tas en de schoenen en hiermee maak je een complete outfit.
  • Autowinkel
    In veel autozaken wordt ook gebruik gemaakt van cross-selling. Wanneer een klant op het punt staat om een auto te kopen kan de verkoper ervoor kiezen om de standaarduitvoering aantrekkelijker te maken voor koper. Dit doet hij door een goede radio uitrusting, mooie bekleding en andere opties aan te bieden. Hiermee maak je de auto voor de koper nog interessanter om te kopen.
  • Webshops
    Het aanbieden van bundels door bijvoorbeeld webshops is ook een vorm van cross-selling. Je ziet vaak genoeg voorbijkomen dat er een camera op Bol.com wordt aangeboden in een bundel met daarbij een lens en een SD-kaartje. Hiermee probeer je de koper te verleiden om niet alleen te camera te kopen, maar de bundel waarbij je de camera, de lens en het SD-kaartje aanschaft.
  • Apple
    Het bekende merk Apple maakt ook gebruik van cross-selling. Wanneer je een Ipad, Iphone of Macbook koopt probeert de verkoper altijd nog een accessoire erbij te verkopen. Denk hierbij aan een hoesje voor je Ipad of Iphone, daarmee vul je het product aan met een accessoire.

Wij hopen dat je door de gegeven voorbeelden een beter beeld hebt gekregen van cross-selling. Trek de stoute schoenen aan als verkoper en probeer het ook een keer. Je zal zien dat het de moeite waard is!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books