204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Communicatie 2

Wat is actief luisteren

in Communicatie

Actief luisteren is luisteren op een actieve manier. Je laat door gedrag zien dat je er bij bent, aandacht hebt voor de ander en hem daadwerkelijk probeert te begrijpen. Als je actief luistert, zorg je ervoor dat de ander zich gehoord en gewaardeerd voelt. Het is een solide basis voor elk succesvol gesprek.

‘’Actief luisteren is een vaardigheid die met oefening kan worden verworven en ontwikkeld.’’ 

Wat is het doel van actief luisteren?

Actief luisteren helpt vertrouwen op te bouwen en bepaalde situaties om gevoelens van anderen te begrijpen. In tegenstelling tot kritisch luisteren, probeer je bij actief luisteren te begrijpen in plaats van te antwoorden. Het doel is dat je gesprekspartner zich gehoord, gevalideerd en geïnspireerd voelt om zijn of haar problemen op te lossen.

Interesse wekken kan zowel verbaal als non-verbaal

Je interesse kan op de spreker worden overgebracht door zowel verbale als non-verbale communicatie. Door oogcontact te houden, met je hoofd te knikken, glimlachen of door ‘Ja’ of ‘Mmm hmm’ te zeggen moedig je de spreker aan om door te gaan. Door deze ‘feedback’ te geven zal de spreker zich meer op zijn gemak voelen en makkelijker, opener en eerlijker communiceren.

Hoe kun je actief luisteren? Met deze tips luister jij in het volgende gesprek actiever!

Als je actief luistert geef je anderen de indruk dat je het met hun eens bent, zelfs als dat niet zo is.

Stel open vragen

Stel open vragen waaruit blijkt dat je de essentie van de spreker hebt verzameld. Begeleid ze bij het delen van aanvullende informatie. Zorg ervoor dat deze vragen niet met een ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord wordt. Meer weten over open vragen? Lees dan ons artikel!

Samenvatten

Vat de belangrijkste punten van de boodschap van de spreker samen om te zien dat je de essentie begrijpt. De spreker krijgt ook de gelegenheid om vage informatie te verduidelijken of zijn boodschap uit te breiden.

Gebruik verbale bevestigingen

Korte, positieve uitspraken helpen de spreker zich meer op zijn gemak te voelen. Kleine verbale bevestigingen helpen je het gesprek voort te zetten zonder de spreker te onderbreken.

Voorbeeld:‘’Ik ben het met je eens.’’ ‘’Ik snap dat je bedoeld.’’ ‘’Dat klinkt logisch.’’

Deel soortgelijke ervaringen

Een soortgelijke ervaring delen helpt om actief te luisteren. Het benoemen van soortgelijke situaties helpt niet alleen met actief luisteren, maar ook met het bouwen van relaties. Als de spreker een probleem deelt, is het waardevol om input te leveren over hoe je soortgelijke situaties hebt opgelost.

Eerder gedeelde informatie ophalen

Onthoud belangrijke concepten, ideeën die de spreker in het verleden heeft gedeeld. Dit laat zien dat je niet alleen luistert naar wat ze op dit moment zeggen, maar dat je ook specifieke details kan onthouden.

Voorbeeld: ‘’Vorige week hebben wij het gehad over een nieuw systeem. Ik wou hier nog even op terugkomen. Ik vind het een geweldig idee!’’

Met deze tips is actief luisteren tijdens een gesprek een stuk makkelijker!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books