Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 1

Wat is aftersales?

in Sales termen

Aftersales houdt in dat je als bedrijf contact opneemt met een klant nadat deze een product of dienst heeft gekocht. Aftersales heeft verschillende doelen waaronder het verhogen van de klanttevredenheid. Daarnaast wordt aftersales ingezet bij upselling, cross selling en deep selling. Wat aftersales precies inhoudt en waarom het belangrijk is voor je bedrijf, lees je verder in dit artikel.

Wat is aftersales?

Het is nu duidelijk wat aftersales inhoudt, maar hoe wordt het ingezet? In de B2C-markt wordt aftersales vooral ingezet bij een duurdere aankoop zoals bijvoorbeeld een auto. Wanneer je naar de online sales kijkt is aftersales een belangrijk onderdeel hiervan. Hierdoor kan je erachter komen of een klant tevreden of ontevreden is over je bedrijf of dienst. Doordat je het proces van aftersales kan automatiseren kost het je als bedrijf weinig tijd, maar kan je er wel veel uithalen. Aftersales wordt bij het volgende ingezet:

  • Klantenservice
    Het bedrijf belt of mailt de klant om te peilen of het product of dienst bevalt. Door middel van aftersales kan je om feedback vragen over het verbeteren van het product of de dienst. Hiermee geef je als bedrijf de klant aandacht die hij of zij niet bij een ander bedrijf zal krijgen. Hetgeen wat je hiermee bereikt is dat de klant nog een keer terugkomt voor een aankoop.
  • Upselling
    Bij upselling gaat het erom dat een bedrijf andere producten, vaak duurdere producten, probeert te verkopen aan een klant. De klant kan dan een product die hij of zij heeft uitbreiden. Deze vorm van aftersales wordt ingezet bij de verkoop van auto’s. Een auto wordt vaak aangeboden in een standaarduitvoering. Deze uitvoering kan je dan beter maken door dingen toe te voegen zoals bijvoorbeeld een beter geluidssysteem.
  • Cross selling
    Bij cross selling probeer je andere producten of diensten te verkopen aan een klant. Je komt bijvoorbeeld voor een bepaald product naar de supermarkt toe en komt dan met andere producten thuis. Dit komt door de verleiding van acties waardoor je toch deze producten koopt en mee naar huis neemt.
  • Deep selling
    Deep selling houdt in dat je probeert als bedrijf meer producten te verkopen van hetzelfde. Dit gebeurt bijvoorbeeld met acties als ‘tweede gratis’ of ‘tweede voor de helft’. Hierbij wordt je als klant verleid om meer te kopen omdat het in je ogen goedkoper lijkt.

Waarom is aftersales zo belangrijk?

De voornaamste reden voor het gebruik van aftersales is het verhogen van de klanttevredenheid. Het is namelijk als bedrijf belangrijk om jezelf te onderscheiden door ervoor te zorgen dat de klant tevreden is. Het uiteindelijke doel van aftersales is het sluiten van nieuwe deals, door ervoor te zorgen dat klanten een positief gevoel hebben na het kopen van een product of dienst.

Wanneer een bedrijf een goede aftersales heeft is de kans groter dat de klant opnieuw een product aanschaft. Daarbij wanneer een klant tevreden is vertelt hij of zij dat door in zijn directe omgeving. Klanten maken hiermee gratis reclame voor jou.

Wij hopen dat je met deze informatie je kennis over aftersales hebt vergroot. Wanneer je aftersales gaat gebruiken, denk slim na en je zal zien dat het werkt. Succes!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?