Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is B2B?

in Sales termen

B2B staat voor Business to Business. Bedrijven verkopen hun diensten of producten aan andere bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers als de Sligro of een softwareleverancier als Microsoft. Voordat je zaken wil doen met deze bedrijven, moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. B2B-bedrijven doen alleen zaken op de zakelijke markt. In de volgende alinea lees je over de kenmerken van een B2B-bedrijf.

Wat zijn kenmerken van een B2B-bedrijf?

Een B2B-bedrijf heeft een aantal belangrijke kenmerken:

  • De verkopen van een B2B-bedrijf zijn vaak van hoge waarde. Dat komt doordat bedrijven producten in hoge hoeveelheid inkopen. Daarnaast kopen bedrijven duurdere professionele apparatuur. 
  • Het tweede kenmerk van een B2B-bedrijf is de klantrelatie. Er is veel contact tussen koper en verkoper. Vaak gaat het om grote beslissingen met hoge prijzen, daarom is het vertrouwen van de klant erg belangrijk. 
  • Een laatste kenmerk is dat het verkoopproces vaak langer duurt dan bij de verkoop bij een particuliere klant. De dienst of aankoop wordt vaak gezien als een investering, er wordt goed over nagedacht en er zijn meerdere mensen bij betrokken. De relatie is ook erg belangrijk bij de marketing van een B2B-bedrijf.

B2B marketing

Bij B2B moet je er rekening mee houden dat je minder potentiële kopers hebt. De zakelijke doelgroep is namelijk een stuk kleiner dan de particuliere doelgroep. Het is erg belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, zodat je ze gericht kan benaderen met jouw marketinguitingen. Je moet je doelgroep dus goed identificeren. Daarnaast is het heel belangrijk dat je goede relaties opbouwt met potentiële klanten. Doordat de beslissingen vaak groot zijn bij B2B, moet je ervoor zorgen dat je hun vertrouwen hebt. In de volgende alinea leggen we je het verschil tussen B2B en B2C uit.

Wat is het verschil tussen B2B en B2C?

Het grootste verschil tussen B2B en B2C is de doelgroep. B2C betekent Business to Consumer. Dat zijn bedrijven die hun diensten en producten direct verkopen aan de consument. Door de verschillende doelgroepen, verschilt de manier van beleidsvoering en marketing natuurlijk ook. B2C marketing is erg gericht op massa, B2B marketing is erg gericht op relaties. Daarnaast zijn de verkoopprocessen erg verschillend. Bij B2B aankopen gaat het vaak over hogere bedragen en grotere beslissingen dan bij B2C aankopen.

Wil je nou meer weten over B2C? Lees dan ook ons artikel over B2C!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?