De afkorting B2C staat voor Business to Consumer. Bedrijven verkopen hun producten of diensten dan direct aan de eindconsument. B2C is de meest voorkomende manier van verkopen. Bedrijven die onder Business to Consumer vallen zijn meestal retailers zoals Zalando, Kruidvat of Jumbo. Naast normale retailers, vallen ook webshops vaak onder B2C. De tijden veranderen en B2C verandert mee. Daarover vertellen we je nu meer.
B2C in het heden
B2C is de afgelopen jaren erg veranderd. Waar eerder het bedrijf de baas was, verschuift de macht steeds meer naar de consument. Dat komt vooral door de komst van social media, door deze platformen krijg de consument een stem. Het is heel makkelijk om je mening te geven en ervaringen te delen. De tijd van pushmarketing is dan ook voorbij. Het gaat nu steeds meer om het opbouwen van een relatie met de consument. Deze veranderingen spelen ook een rol in je marketingstrategie. In de volgende alinea lees je meer over B2C marketing.
B2C marketing
B2C marketing richt zich vooral op de massa. Bij marketing gericht op de consument wil je meestal zo veel mogelijk mensen bereiken. Om dat te realiseren moet je weten wie jouw doelgroep is. Als je weet wie je wil bereiken, dan weet je ook hoe je diegene kunt bereiken. Op basis daarvan kies je welke middelen en kanalen je gaat gebruiken voor jouw marketinguitingen. Zit jouw doelgroep veel op social media of lezen ze nog de krant? Dat zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen hoe je jouw doelgroep benadert. In sommige opzichten gaat B2C marketing steeds meer op B2B marketing lijken, zoals het belang van de klantrelatie. B2B is een andere manier van verkopen.
Wat is het verschil tussen B2C en B2B?
B2B betekent Business to Business. Het grootste verschil zit hem in de doelgroep. Een B2B-bedrijf richt zich op andere bedrijven, terwijl een B2C-bedrijf zich direct richt op de consument. Door de verschillende doelgroepen, verschilt de manier van marketing natuurlijk ook. Alhoewel de relatie bij B2C tegenwoordig ook belangrijk is, focust B2C zich meer op de massa. Bij B2B draait het echt om de relatie met de klant.
Wil je nou meer weten over B2B? Lees dan ook ons artikel over B2B!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.