De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM is een strategie waarop een organisatie de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert. Maar CRM beperkt zich niet alleen tot klantrelaties. CRM beheert de relaties en interacties van alle stakeholders van een bedrijf. Vaak als we het over CRM hebben, gaat het over CRM-systemen. Daarover vertellen we je nu meer. Daarna lichten we toe waarom CRM zo belangrijk is.
CRM-systemen
Een CRM-systeem is een systeem dat een organisatie gebruikt om voeling te houden met klanten, processen te stroomlijnen en meer winst te genereren. Een CRM-systeem verbetert zakelijke relaties om zo jouw bedrijf te laten groeien. Een CRM-systeem is een centrale plek voor het opslaan van klant- en prospectgegevens, zo kan de organisatie hun relatie met klanten verbeteren. De software is dus eigenlijk een database voor alle klantgegevens. Naast het opslaan van contactgegevens van klanten, zoals telefoonnummers en e-mailadressen, kan het systeem ook andere informatie ophalen. Denk hierbij aan de laatste activiteiten van een bedrijf of welke communicatiemethode jouw klanten prefereren. Maar waarom is CRM nou zo belangrijk? Dat vertellen we je in de volgende alinea.
Waarom is CRM belangrijk?
CRM is vooral heel belangrijk om de relatie met klanten, collega’s, partners, leveranciers en andere stakeholders te versterken. Door de data die een CRM-systeem opslaat krijg je een totaalbeeld van personen en bedrijven die betrokken zijn bij jouw organisatie. Zo kun je de ontwikkeling van de relaties volgen en bekijken wat je kunt doen om de relaties nog beter te maken. Het is ontzettend belangrijk om goede relaties op de bouwen met (potentiële) klanten. Zo kun je nieuwe klanten werven en bestaande klanten aan je binden. Dat zijn de twee voornaamste doelen van CRM. Tot slot heeft een goed CRM-systeem ook invloed op je team. Doordat alle informatie op een centrale plek staan, verbeter je de productiviteit en samenwerking binnen je team.
CRM-technologie staat tegenwoordig in de top van zakelijke technologie. Dat laat zien hoe belangrijk een goed CRM-systeem is. Nu we jou de basis van CRM hebben uitgelegd is het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan, succes!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.