Customer centricity betekent dat bij alles wat je doet je de klant zoveel mogelijk centraal stelt. De klant staat centraal bij alle beslissingen met betrekking tot het leveren van producten, diensten én ervaringen om klanttevredenheid en loyaliteit te bevorderen. Je zou denken dat het makkelijk is, maar is het echt zo simpel? In dit artikel nemen wij je mee in de wereld van klantgerichtheid.
Waarom is customer centricity belangrijk?
Producten en diensten zijn steeds vaker uitwisselbaar. Klanten wisselen met gemak van merk of leverancier. Vaak zijn de goedkopere producten ook nog van redelijke kwaliteit. Hoe zorg je in deze tijd voor klantenbinding en omzetgroei? Customer centricity is de strategie waarmee jij het verschil gaat maken in de meest competitieve markten. De klant centraal zetten is dé oplossing!
Hoe word jij een klant gedreven organisatie?
Je vraagt je nu vast af, hoe wordt jouw organisatie een klant gedreven organisatie? Customer centricity is niet iets wat je van de ene op de andere dag snel invoert. Het vraagt een andere denk- en werkwijze. Met de onderstaande tips leggen wij uit wat je kan doen om klantgerichter te worden:
- Zorg voor een proactieve klantenservice. Een goede klantenservice is een fantastische manier om je te onderscheiden van de concurrenten. Je laat zien dat je echt geïnvesteerd hebt in het creëren van een prettige klantervaring. Tijdens het hele klanttraject profiteert elke fase van een klantgerichte benadering.
- Bouw een klantgerichte cultuur op. Klantgerichtheid begint bij de cultuur van je organisatie. Bouw het in je missie, waarden en visie. Mensen doen zaken met een organisatie, niet met een afdeling binnen een bedrijf.
- Wees open voor feedback. Door te luisteren naar wat klanten echt willen en nodig hebben krijg je een beter begrip voor de klant. Niet elke klant heeft altijd gelijk, maar het loont om naar veel klanten te luisteren die veel dezelfde feedback geven.
Waarom is customer centricity belangrijk?
Klantgerichtheid zorgt ervoor dat klanten erop vertrouwen dat ze niet alleen krijgen wat ze willen, maar ook een plezierige en probleemloze service zullen ervaren. Wanneer klanten tevreden zijn, blijven ze bij je merk. Door deze ervaringen bouw je vertrouwen op en dat helpt om klanten voor de lange termijn te behouden. En iedereen weet dat loyale klanten in de loop van de tijd meer uitgeven.
Tip! Door de klant centraal te stellen, beschikt jouw organisatie over de juiste informatie om de concurrentie voor te blijven, gezonde klantrelaties te beheren en de waarde voor stakeholders te maximaliseren. Maak daarom zeker gebruik van deze strategie!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.