204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Communicatie 3

Wat is de kracht van storytelling

in Communicatie

Wat komt er in je op als je aan een verhaal denkt? Misschien denk je wel aan een goed boek, of een sprookje. Een verhaal hoeft niet beperkt te blijven tot fictie. Ook in het bedrijfsleven zijn verhalen erg belangrijk. Met een goed verhaal achter een product gaat het verkopen daarvan een stuk makkelijker. In dit artikel nemen we je mee in de wereld van Storytelling en geven we een aantal tips hoe jij jouw verhaal overtuigender maakt.

Storytelling is een belangrijk onderdeel van onze dag. Storytelling is een van de belangrijkste communicatiemiddelen. Elke dag vertellen we verhalen aan elkaar. Brengen we boodschappen over, beschrijven we een dienst of product, geven we een pitch of presentatie. Dit zijn allemaal vormen van storytelling.

Wat is de basis van een goed verhaal?

Toch zijn niet alle verhalen hetzelfde. Storytelling heeft zowel in positieve als in negatieve zin invloed op de kracht van een verhaal. Met deze 5 tips maak jij jouw verhalen een stuk overtuigender!

  • Wees authentiek. Houd het verhaal dicht bij jezelf. Door het persoonlijk te maken voelt de luisteraar zich emotioneel verbonden.
  • Zorg voor een pakkende opening. Dit zorgt ervoor dat de luisteraar geïnteresseerd is naar het einde.
  • Speel in op zintuigen. Door in te spelen op emotie in plaats van verstand roep je meer gevoelens op bij je klanten.
  • Zorg dat het wereldbeeld van jou verhaal klopt met het wereldbeeld van de klant. Wanneer dit niet met elkaar klopt neemt de klant je boodschap minder snel aan.
  • Kaart pijnpunten bij de klanten aan. Loopt er in het proces wat mis? Misschien heb jij wel de oplossing! Dit zorgt alleen maar voor meer verbinding met jouw product of dienst.

Waarom is storytelling belangrijk?

Verhalen zijn krachtige tools die je gebruikt om contact te maken met je publiek. Door het vertellen van verhalen breng je een gevoel over naar de ontvanger. Storytelling kan de aandacht van mensen trekken en er toe aanzetten om een andere mening te vormen. Bovendien geven verhalen kleur en diepte aan saai materiaal en laten mensen op diepere manier contact maken met de boodschap. Daar komt bij dat je klanten motiveert om een aankoopbeslissing in jouw voordeel te nemen.

 ‘’Verhalen zijn de manier waarop we de wereld waarin we ons bevinden begrijpen’’

Hoe kun je storytelling gebruiken om te verkopen?

Storytelling in sales gaat niet over het vertellen van feiten aan klanten over je product of dienst. Feiten creëren nou eenmaal geen verhaallijn, emoties wel! Elk verhaal is een essentieel onderdeel van een bedrijf. Of het nou om een merkverhaal, of een verkoopverhaal gaat. Elk bedrijf moet een overtuigend merkverhaal hebben om een plaats in de markt veilig te stellen.

‘’Facts tell, stories sell’’

Op het moment dat jouw verhaal goed en correct verteld, heeft de kracht van je verhaal een enorm effect op je klanten. Ook door het verhaal te oefenen wordt je verhaal een stuk overtuigender. Om storytelling toe te passen in jouw verkoop moet je dus verhalen verzinnen die bij jouw standpunten passen. Voeg daar emotie aan toe en zorg dat je verhaal waarheidsgetrouw is, dan zul je zien hoe de kracht van jouw verhaal misschien je belangrijkste hulpmiddel wordt!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books