De penetratieprijsstrategie is een prijsstrategie waarbij nieuwkomers op de markt lage prijzen hanteren om een marktaandeel te werven. Het is dus eigenlijk een vorm van concurreren met grotere bedrijven op de markt. In de volgende alinea’s gaan we verder in op de definitie, risico’s en effectiviteit van de penetratieprijsstrategie.
Definitie penetratieprijsstrategie
Als een nieuw bedrijf wil toetreden op een markt waar de concurrentie al langer actief is, dan zijn er een aantal manieren om onderscheid te maken. De penetratieprijsstrategie is daar één van. Met de penetratieprijsstrategie onderscheidt een bedrijf zich door lagere prijzen te hanteren dan de concurrentie. Op die manier werft het nieuwe bedrijf klanten die de lage prijzen aantrekkelijk vinden en zo krijg je als nieuw bedrijf een marktaandeel. Als je dan uiteindelijk genoeg omzet draait, kan je langzamerhand je prijzen verhogen. Dit klinkt natuurlijk erg makkelijk, maar er zitten ook risico’s aan de penetratieprijsstrategie. Daar lees je in de volgende alinea meer over.
Risico's penetratieprijsstrategie
Er zitten drie grote risico’s aan de penetratieprijsstrategie, namelijk:
- Als een bedrijf zijn producten of diensten aanbiedt voor een bedrag dat lager ligt dan de inkoopprijs, dan leiden ze alleen maar verlies. Op een gegeven moment zullen de vaste lasten en de inkoopprijzen er dan voor zorgen dat het geld op is en faillissement dreigt. Het is dus van belang dat er in de toekomst genoeg winst wordt gegenereerd om het verlies te compenseren.
- Als een bedrijf lagere prijzen dan zijn concurrenten gaat hanteren, dan kunnen de concurrenten daar in mee gaan. Zo krijg je een prijzenoorlog. Er ontstaat dan een vicieuze cirkel waarbij alle bedrijven constant proberen de goedkoopste te zijn.
- Tot slot is het maar de vraag of klanten trouw blijven als je toch besluit je prijzen te verhogen. Het kan namelijk best zo zijn dat ze alleen voor jou hebben gekozen omdat je de goedkoopste was.
Effectiviteit penetratieprijsstrategie
Concurreren op prijs is veelvoorkomend onder profit bedrijven. Bij de penetratieprijsstrategie gaat het specifiek om een bedrijf die nieuw is in de markt, ze gaan de strijd aan met aanbieders die al langer in de markt zitten. Als het nieuwe bedrijf het verlies tijdelijk kan dragen, dan kan de penetratieprijsstrategie best een effectieve manier van concurreren zijn.
We hebben je wat uitgelegd over de penetratieprijsstrategie. Je kunt nu zelf bepalen of deze strategie bij jouw bedrijf past. Lees in onze kennisbank ook onze artikelen over andere prijsstrategieën.
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.