Discount pricingis het hanteren van een lagere prijs dan de concurrent, zodat klanten eerder jouw producten kopen. Deze kortingsprijzen zijn tegenwoordig overal te vinden. Een aantal voordelen van discount pricing zijn:
- Meer omzet draaien omdat je een lagere prijs hanteert.
- Je wekt snel interesse in je bedrijf op. Een lage prijs is namelijk veel aantrekkelijker dan een hoge prijs.
- Je creëert urgentie in de ogen van de consument. Dit is een deal die ze echt niet kunnen weerstaan.
Maar er is helaas geen garantie dat het gebruik hiervan effectief is. Er zitten ook een aantal risico’s aan verbonden. Hoe ga je daar het beste mee om?
Wat zijn de risico’s van discount pricing?
Iedereen probeert steeds maar weer de goedkoopste te zijn. Discount pricing zorgt in sommige gevallen voor een prijzenoorlog waardoor je prijs van jou en je concurrenten steeds verder omlaag gaat. Let hier dus goed op en houd goed bij wat de marges zijn die je verdient op je product of dienst.
Een tweede risico is dat je door het geven van korting de klant aanleert om je product structureel te devalueren. Consumenten associëren een lage prijs namelijk vaak met een lage kwaliteit. Je loopt het risico dat de reputatie van je bedrijf te ondermijnen is en je verkopen misloopt.
Je wint klanten met de goedkoopste prijs
Een goedkope prijs kan ook een voordeel hebben. Door het hanteren van de laagste prijs win je wel veel potentiële klanten. Let er wel op dat klanten een lage prijs associëren met een lage kwaliteit. Helemaal als je bedrijf nog niet een hele bekende naam heeft binnen jouw markt. Ook bouw je door het hanteren van de laagste prijs geen klantloyaliteit op. Wanneer er een goedkoper alternatief komt ben jij je klanten kwijt.
Let wel op! Je wil uiteindelijk dat iemand voor jouw product of dienst kiest omdat hij hiervan de meerwaarde inziet. Toch zien we in bepaalde verkoopgebieden dat het vaak puur om de prijs gaat, dit is vooral het geval bij producten die amper van elkaar verschillen.
Wanneer is discount pricing effectief?
Genoeg over de valkuilen van discount pricing. Discount pricing kan ook zeer effectief zijn, vooral als je je verkoopcijfers wil verbeteren. Een lagere prijs zorgt voor meer omzet. Wanneer je producten niet veel verschillen met die van de concurrent, is discount pricing een zeer effectieve prijsstrategie.
Discount pricing is dus een goede manier om meer verkopen te realiseren. Pas wel op voor het creëren van minderwaardigheid van je product. Maar met deze voor- en nadelen in je achterhoofd is het hanteren van een discount pricing een stuk gemakkelijker!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.