Een accountplan is een document met daarin verschillende doelstellingen die zijn vastgelegd per klant. In een accountplan neem je de kansen en bedreigingen mee die invloed hebben op het behalen van je doelstellingen. Waarom een accountplan zo belangrijk is en welke tips we je over dit onderwerp mee willen geven, lees je verder in dit artikel.
Waarom is een accountplan belangrijk?
Het opstellen van een accountplan is belangrijk zodat je met je organisatie of bedrijf complexe deals binnen kan halen. Door middel van een accountplan houd je alle betrokken partijen bij elkaar die te maken hebben met een deal of een traject. Wanneer je een goed accountplan opstelt creëer je overzicht. Het plan helpt je niet alleen met het voorbereiden, maar ook met het krijgen van een bredere kijk op het bedrijf en wellicht de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Als laatst kan je met een goed accountplan sneller schakelen tussen bijvoorbeeld een salesmanager en ondersteunende teams.
Om je verder op weg te helpen met het opstellen van een goed accountplan krijg je van ons 6 tips:
- Zorg ervoor dat je de algemene gegevens van een organisatie of bedrijf meeneemt in het accountplan. Dit is bijvoorbeeld een korte omschrijving van het bedrijf of organisatie, maar denk ook aan een korte omschrijving van het product of de dienst.
- Het is belangrijk dat je de missie en visie van het bedrijf of organisatie meeneemt in het accountplan. Daarnaast zet je de financiële doelen, maar ook de overige doelen van het bedrijf of organisatie in het accountplan.
- Het is belangrijk dat je een goede blik krijgt op de markt waarin het bedrijf of organisatie zich bevindt. Daarom moet je de markpositie en de concurrentie ook meenemen in het accountplan.
- Maak gebruik van een SWOT-analyse. Dit is een analyse waarin de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn weergegeven. Hierdoor krijg je nog een beter beeld van het bedrijf of organisatie.
- Je moet ervoor zorgen dat er een tijdspad gekoppeld is aan het accountplan. Hierdoor krijg je een duidelijk overzicht van wanneer je de doelstellingen gaat realiseren.
- Maak het accountplan niet te lang. Houd de vorm kort zodat deze meetbaar is. Zorg ervoor dat je het accountplan twee keer per jaar evalueert.
Ga met deze achtergrondinformatie en tips aan de slag en je zult merken dat het opstellen van een goed accountplan voor jouw organisatie of bedrijf makkelijker gaat. Succes!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.