In Nederland wordt er regelmatig gebruik gemaakt van verschillende prijsstrategieën. Deze afroomprijsstrategie behoort tot een prijsstrategie waarbij je een product op de markt brengt en begint met een hoge introductieprijs. Naarmate het product langer op de markt is wordt de prijs verlaagd. Dit wordt gedaan om een ander segment van de markt aan te spreken.
Wat je kunt bereiken met een afroomprijsstrategie
Het doel van de afroomprijsstrategie is om zoveel mogelijk inkomsten te genereren en de kosten terug te verdienen. Daarnaast wordt deze prijsstrategie toegepast op producten of diensten die nieuw op de markt zijn. Wanneer het financiële doel is bereikt kan de prijs geleidelijk worden verlaagd zodat klanten die kostenbewust zijn zich aangetrokken voelen.
Voor- en nadelen van een afroomprijsstrategie
Hieronder geven wij een aantal voor- en nadelen van de afroomprijsstrategie.
Voordelen
- Wanneer je gebruik maakt van de afroomprijsstrategie is je winstmarge hoog;
- Door middel van de afroomprijsstrategie verdien je snel de productiekosten terug;
- Doordat de prijs hoog is van het product of dienst hebben klanten het gevoel dat zij producten of diensten kopen van een hoge kwaliteit. Hierdoor krijgen klanten tijdelijk een hoog kwaliteitsgevoel.
Nadelen
- Wanneer je de afroomprijsstrategie gebruikt op jouw producten of diensten zullen concurrenten hun prijzen ook verlagen.
- De eerste klanten vinden het oneerlijk dat zij een hogere prijs betalen. Hierdoor kan irritatie optreden.
- Door de afroomprijsstrategie toe te passen is het verkoopvolume gelimiteerd.
Nu je wat meer te weten bent gekomen over de afroomprijsstrategie kan je het wellicht zelf toepassen op jouw product of dienst. Trek de stoute schoenen aan en probeer het zelf!