Follow-the-leader-pricing houdt in dat individuele aanbieders hun prijzen afstemmen op de prijzen van de marktleider of overeenstemmen met andere aanbieders. Gooit de prijsleider de prijs omhoog? Dan zullen andere aanbieders volgen. Ze hoeven dan namelijk niet bang te zijn voor afzetvermindering. Andersom kan natuurlijk ook, gooit de marktleider zijn prijs omlaag dan zullen andere aanbieders volgen. In de volgende alinea’s lichten wij toe voor wie follow-the-leader-pricing geschikt is. Daarna hebben we een aantal voordelen en een aantal nadelen van follow-the-leader pricing op een rijtje gezet.
Voor wie is follow-the-leader-pricing geschikt?
Follow-the-leader-pricing is het meest geschikt voor grotere bedrijven. Zij kunnen vaak op grote schaal produceren, waardoor ze lage eenheidskosten realiseren. Daarom kunnen ze makkelijk concurreren op prijs. Kleinere bedrijven en start-ups kunnen vaak een stuk minder produceren en ze realiseren hogere kosten. Het is voor deze bedrijven vaak lastig om de marktleider in prijs te volgen. Daarnaast wordt follow-the-leader-pricing vaak gehanteerd in sectoren waar minder bedrijven actief zijn. In de volgende alinea vertellen we het grootste voordeel van follow-the-leader-pricing.
Voordelen follow-the-leader-pricing
Het grootste voordeel van follow-the-leader-pricing is dat je niet snel bang hoeft te zijn voor afzetvermindering door je prijs. Als jij dezelfde prijzen hanteert als jouw concurrent, dan speelt dat voor (potentiële) klanten geen rol in het beslissen. Bestaande klanten stappen ook niet over naar de concurrent voor de prijs als jij dezelfde prijzen hanteert. Kortom, als jij dezelfde prijzen kiest als je concurrentie, dan zal dat geen rol spelen in het beslissingsproces van de klant. Naast voordelen zitten er natuurlijk ook nadelen aan deze prijsstrategie, in de volgende alinea lees je daar meer over.
Nadelen follow-the-leader-pricing
Een nadeel aan follow-the-leader-pricing is dat het een bedrijf kan dwingen hun prijzen constant aan te passen. Als de marktleider de follow-the-leader-pricing tegenspreekt door voortdurend hun prijzen aan te passen, dan moet jij constant meegaan. Dit kan leiden tot een prijsoorlog. Prijsoorlogen ontstaan wanneer bedrijven elkaar constant met opzet ondermijnen. De één gaat dan steeds net iets onder de ander zitten.
Deze prijsstrategie is dus niet voor elke organisatie weggelegd. Voor de één werkt het erg goed, maar voor de ander juist helemaal niet. Het is nu aan jou om te bepalen of follow-the-leader pricing geschikt is voor jouw bedrijf, of dat een andere prijsstrategie toch een betere match is.
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.