Een klantonderzoek houdt in dat je onderzoek gaat doen naar de klant van jouw organisatie. Hierbij gaat het niet alleen om onderzoek doen naar klanttevredenheid, maar ook naar bijvoorbeeld de klantbehoeften. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk om rekening te houden met een aantal stappen. Waarom klantonderzoek zo belangrijk is voor jouw bedrijf en welke tips we je over dit onderwerp mee willen geven, lees je verder in dit artikel.
Waarom is een klantonderzoek belangrijk?
Door middel van een klantonderzoek kan je als bedrijf of organisatie inzicht krijgen in de verwachtingen van de klanten, de klantbeleving en als laatste de klanttevredenheid. Wanneer je een klantonderzoek doet kan je meer halen uit jouw klanten en je bedrijf of organisatie. Zo kan je beter inspelen op de klantbehoeften waardoor je meer omzet zal maken. Daarnaast kan je als bedrijf of organisatie ook inspelen op de klanttevredenheid en zorgen dat klanten terugkomen voor jouw product of dienst. Kortom een klantonderzoek heeft een positief effect op jouw bedrijf of organisatie.
Om je verder op weg te helpen met het uitvoeren van een goed klantonderzoek krijg je van ons 5 tips:
- Zorg ervoor dat je de reden voor het uitvoeren van het klantonderzoek goed formuleert. Hierbij is het belangrijk dat je collega’s vanaf het begin betrekt in het proces zodat iedereen ervan af weet.
- Stel de onderzoeksmethode aan het begin van het proces vast. Zo moet je van tevoren vaststellen hoeveel respondenten er mee gaan doen, hoe hoog de respons zal zijn en of de deelname van de respondenten wel of niet anoniem blijft. Door middel van deze informatie kan je de juiste mensen uitnodigen voor bijvoorbeeld een interview.
- Je moet goed nadenken hoe je de vragenlijst wilt verspreiden. Verstuur je deze via de mail of maak je gebruik van interviews.
- Denk na over hoe je de antwoorden wilt verwerken. Daarnaast moet je rekening houden met de tijd die je in het klantonderzoek gaat stoppen. Meestal bedenk je van tevoren hoeveel tijd je eraan gaat besteden, maar dit wordt meestal naarmate de tijd verstrijkt meer.
- Om ervoor te zorgen dat het klantonderzoek effect heeft is het belangrijk dat je de inzichten die je uit het onderzoek hebt verkregen omzet in acties. Zorg ervoor dat er binnen de organisatie mensen aan de slag gaan en dat je een actieplan opstelt met een duidelijke tijdsplanning.
Ga met deze achtergrondinformatie en tips aan de slag en je zult merken dat het uitvoeren van goed klantonderzoek voor jouw organisatie makkelijker gaat. Succes!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.