We letten er in het dagelijks leven niet zo op, maar toch geven wij onbewust een koopsignaal af wanneer we iets willen kopen. Maar wat is een koopsignaal en hoe kan je het herkennen? Leer alles erover in dit artikel.
Wat is een koopsignaal?
Een koopsignaal houdt in dat de klant een bewust of onbewust signaal geeft, waarmee de klant laat merken iets te willen kopen. Voor een verkoper is het herkennen van een koopsignaal over het algemeen lastig. Dit komt vooral door de onbewuste signalen die de klant afgeeft. Daardoor is het herkennen van een koopsignaal moeilijk. Desalniettemin is het herkennen van een koopsignaal wel nuttig.
Waarom is een koopsignaal belangrijk?
Wanneer je als verkoper een koopsignaal herkent, kan dat ervoor zorgen dat je gemakkelijker iets kan verkopen aan een klant. Het is daarom ook belangrijk om een koopsignaal te herkennen zodat je daar als verkoper op in kan spelen. Hiermee verhoog je de verkoopresultaten en op lange termijn je omzet.
Hoe herken je een koopsignaal?
Er zijn verschillende trucjes om het herkennen van een koopsignaal makkelijker te maken. Wanneer je weet waar je op moet letten is het herkennen van een koopsignaal appeltje eitje. Hieronder geven wij een paar voorbeelden van non-verbale en verbale koopsignalen om het je makkelijker te maken:
- De klant stelt specifieke vragen over het product of dienst;
- Een ander signaal is wanneer een klant uit zichzelf zijn ervaring begint te vertellen;
- De klant treedt in herhaling. Hiermee wil de klant informatie checken over het product of dienst;
- De klant stelt algemene vragen over bijvoorbeeld de betaling, de levering en de het bestellen;
- Het geven van non-verbale signalen bij een klant is ook een koopsignaal. Dit kunnen signalen zijn zoals glimlachen, oogcontact maken of naar voren leunen;
- De klant zoekt toenadering naar een product of dienst door deze bijvoorbeeld aan te raken.
Vormen van een koopsignaal
Naast verbale- en non-verbale koopsignalen wordt er ook onderscheid gemaakt in directe- en vage koopsignalen. Hieronder een paar voorbeelden:
Directe koopsignalen
- Directe koopsignalen zijn signalen die de verkoper niet mag missen bij een klant. Het kunnen specifieke vragen zijn zoals; ‘Wat is de prijs van deze laptop?’ of ‘Wanneer kan deze camera worden geleverd?’.
Vage koopsignalen
- Vage koopsignalen zijn signalen die klanten onbewust afgeven aan de verkoper. Het is dan aan de verkoper de taak om ervoor te zorgen dat deze signalen bewust worden bij de klant. Het uiteindelijke doel is dat de klant het product of dienst koopt.
Wij hopen dat je met deze informatie meer te weten bent gekomen over het geven en herkennen van een koopsignaal. Let goed op en wie weet herken jij zelf een koopsignaal wanneer je aan het werk bent of gezellig aan het shoppen bent in de stad.
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.