Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 3

Wat is een pricelining?

in Sales termen

Pricelining is een marketingstrategie die veel voorkomt in Nederland. Het is een slimme manier om ervoor te zorgen dat de klant meer keuze heeft op het gebied van productkenmerken, kwaliteit, prijs en hogere waarden. Alles te weten komen over pricelining? Lees dan nu dit artikel!

Wat is pricelining?

Pricelining, ook wel prijsvoering genoemd, is een marketingstrategie waarbij er verschillende prijzen zijn voor hetzelfde product. Vaak zijn dit dezelfde producten als de originele, maar die door verschillende kenmerken en attributen wel verschillen van de rest. Hiermee probeert een merk meer waarde aan het product te geven, waardoor de koper bereid is om meer te betalen voor het desbetreffende product.

Voorbeelden van pricelining

Om je een beter beeld te geven van pricelining, geven wij in dit artikelen enkele voorbeelden;

- Telefoons
Apple maar ook Samsung brengen elk jaar meerdere telefoons uit. Elke nieuwe telefoon die op de markt wordt gebracht is verbeterd ten opzichte van de vorige versie. Zo heeft de nieuwe versie een groter geheugen of gaat de batterij langer mee. In principe is het dus dezelfde telefoon als de vorige versie, maar dan met andere nieuwe kenmerken. Hierdoor gaat de prijs vaak ook omhoog en is er sprake van pricelining.

- Auto’s
Het vorige voorbeeld ging vooral over telefoons, maar ook in de automarkt maken ze gebruik van pricelining. Net zoals bij telefoons komen automerken ook iedere jaar met nieuwe modellen. Dit zijn dan vaak verbeterde versies van de vorige modellen. Denk aan betere banden, comfortabelere stoelen, beter navigatiesysteem enz. Doordat de auto verbeterd is en meer functies heeft wordt het aantrekkelijk voor de klant om het product (de auto) te kopen.

Voor- en nadelen van pricelining

Voordelen

  • Het bereiken van een groot publiek

Door producten aan te bieden met verschillende prijs, trekt dit een breder publiek van potentiële kopers.

  • Consumenten hebben meer opties
    Pricelining zorgt ervoor dat er voor de klant meer keuze is op het gebied van productkenmerken, kwaliteit, prijs en hogere waarden.
  • Voordelen voor de voorraad
    Door middel van pricelining heb je een beter beeld van de markt en vaak ook al een analyse van de markt. Hierdoor weet je precies welk product wel loopt of niet zo goed loopt. Daarmee kan je gerichter beslissingen maken voor bijvoorbeeld inkoop. Hiermee heb je uiteindelijk minder voorraadkosten.
  • Het aanbieden van een demo
    Bij pricelining heb je meer keuze op het gebied van productkenmerken, kwaliteit, prijs en hogere waarden. Hierdoor kan een nieuwe klant eerst beginnen met de meest standaardversie van het product. Wanneer dit bevalt kan de klant overstappen op een beter versie van het product. Pricelining biedt zo de mogelijkheid om producten uit te kunnen testen.

Nadelen

  • Pricelining is gevoelig voor marktveranderingen
    Wanneer er een economische crisis is in bijvoorbeeld Nederland, hebben mensen minder te besteden. Hierdoor verkopen de producten met een hogere kwaliteit en dus een hogere prijs niet. Daarmee maakt dat pricelining erg gevoelig is voor marktveranderingen.
  • Juiste uitvoering
    Je moet als bedrijf wel functies aan het product toevoegen die het ook waard zijn om meer voor te betalen. Is dit niet het geval zal de klant het product niet aanschaffen.

Nu je alles weet over pricelining is het aan jou om ermee aan de slag te gaan. Verdiep je in de wereld van pricelining en je zal zien dat het werkt!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Over de schrijver

Content Team


Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?