Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 3

Wat is een race to the bottom?

in Sales termen

Een race to the bottom verwijst naar een concurrentiesituatie waar een bedrijf probeert de prijzen van de concurrentie te onderbieden. Vaak gaat dit ten koste van kwaliteitsnormen, veiligheid van medewerkers of worden de arbeidskosten verlaagd. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een race-to-the-bottom te herkennen. In dit artikel vertellen wij jou daar meer over.

Waar kun je een race to the bottom aan herkennen?

  • Een race to the bottom verwijst naar verhoogde concurrentie tussen naties, staten of bedrijven, waarbij de productkwaliteit wordt opgeofferd om een concurrentievoordeel te behalen.
  • Een race to the bottom wordt meestal gebruikt om een marktaandeel te veroveren.
  • Een race to the bottom heeft een negatieve impact op de concurrenten. Ook kunnen de gevolgen voor je eigen onderneming ook desastreus zijn.

‘’De beste prijs is om het te verkopen voor wat het waard is.’’

Een race to the bottom is dus het resultaat van moordende concurrentie en prijs ondermijningen. Zelfs buiten de directe deelnemers is de impact te voelen. Er is blijvende schade aan de markt, werknemers en aandeelhouders van bedrijven toegebracht. Consumenten verwachten door de prijsverlagingen ook een lagere prijs, dit zorgt ervoor dat de uiteindelijke winnaar van the race-to-the-bottom zijn winstmarges permanent onder druk ziet staan.

Wat kun jij doen om een race to the bottom te voorkomen?

  • Stel eerst de waarde van je dienst of product vast voordat je over de prijs gaat praten.
  • Benadruk wat je product of dienst onderscheidt van de concurrentie.
  • Help klanten met het definiëren van eigen aankoopcriteria met een objectief waarde advies over jouw product of dienst.

Let op! Wanneer een consument geconfronteerd wordt met goederen of diensten van slechte kwaliteit, kan de markt voor die goederen of diensten opdrogen. Maar nu jij weet hoe je een race-to-the-bottom herkent, is het geen probleem meer om hier niet aan mee te doen!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?