Een race to the bottom verwijst naar een concurrentiesituatie waar een bedrijf probeert de prijzen van de concurrentie te onderbieden. Vaak gaat dit ten koste van kwaliteitsnormen, veiligheid van medewerkers of worden de arbeidskosten verlaagd. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een race-to-the-bottom te herkennen. In dit artikel vertellen wij jou daar meer over.
Waar kun je een race to the bottom aan herkennen?
- Een race to the bottom verwijst naar verhoogde concurrentie tussen naties, staten of bedrijven, waarbij de productkwaliteit wordt opgeofferd om een concurrentievoordeel te behalen.
- Een race to the bottom wordt meestal gebruikt om een marktaandeel te veroveren.
- Een race to the bottom heeft een negatieve impact op de concurrenten. Ook kunnen de gevolgen voor je eigen onderneming ook desastreus zijn.
‘’De beste prijs is om het te verkopen voor wat het waard is.’’
Een race to the bottom is dus het resultaat van moordende concurrentie en prijs ondermijningen. Zelfs buiten de directe deelnemers is de impact te voelen. Er is blijvende schade aan de markt, werknemers en aandeelhouders van bedrijven toegebracht. Consumenten verwachten door de prijsverlagingen ook een lagere prijs, dit zorgt ervoor dat de uiteindelijke winnaar van the race-to-the-bottom zijn winstmarges permanent onder druk ziet staan.
Wat kun jij doen om een race to the bottom te voorkomen?
- Stel eerst de waarde van je dienst of product vast voordat je over de prijs gaat praten.
- Benadruk wat je product of dienst onderscheidt van de concurrentie.
- Help klanten met het definiëren van eigen aankoopcriteria met een objectief waarde advies over jouw product of dienst.
Let op! Wanneer een consument geconfronteerd wordt met goederen of diensten van slechte kwaliteit, kan de markt voor die goederen of diensten opdrogen. Maar nu jij weet hoe je een race-to-the-bottom herkent, is het geen probleem meer om hier niet aan mee te doen!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.