Een referral is iemand die jouw product of dienst aanbeveelt aan iemand anders. Hierdoor kun jij een verkoop realiseren. Referrals zijn bekende personen of onbekende personen. Vaak zijn referrals heel tevreden over jouw product of dienst, soms zelfs zonder dat jij het zelf weet. Een referral valt daardoor onder mond-tot-mond reclame. Referral betekent ‘doorverwijzing’.
Vaak proberen we onze producten of diensten te verkopen via ons eigen netwerk. Dit is niet altijd even effectief. Een referral kan een mooie manier zijn om meer verkopen te realiseren en klanten buiten jouw netwerk te bereiken.
Waarom is een referral zo effectief?
Niet iedereen maakt gebuik van referrals. Dit is een gemiste kans. Je maakt namelijk gebruik van het netwerk van andere mensen. Dit netwerk is vele malen groter dan je eigen netwerk. Ook zijn referrals sneller geneigd om aankopen te doen, omdat ze van de referral horen hoe goed het product of dienst is.
Wat zijn de risico’s bij verkoop via referrals?
Er zitten ook wat risico’s verbonden aan het verkopen via referrals. Je bent namelijk afhankelijk van de manier waarop de doorverwijzer het verhaal overbrengt aan de potentiele koper. Een referral kan het verhaal niet juist overbrengen, waardoor er een verkeerde associatie bij je product of dienst ontstaat. Wanneer je hebt afgesproken dat je een referralbonus geeft als hij een verkoop realiseert, kan het zijn dat diegene misleidende info verspreidt om maar te kunnen verkopen. Let hier dus op.
Verkopen via bekenden
Zijn er mensen in je netwerk die je product goed kennen of een ambassadeur zijn van hetgeen wat jij verkoopt? Dan kun je vragen om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij hun netwerk. Dit kan persoonlijk, maar ook bijvoorbeeld via sociale kanalen. Je kan er voor kiezen om een financiële beloning te geven voor de extra prospects. Een ander goed voorbeeld van een referralbonus is een korting of een etentje.
Verkopen via onbekenden
Referrals hoeven niet altijd bekenden te zijn. Je kunt ook een referral-netwerk opzetten waarbij je mensen of bedrijven warm kan maken om jouw product of dienst aan te prijzen. Bij een gerealiseerde verkoop geef je een commissiebonus aan diegene die dit gerealiseerd heeft.
Nu je weet wat een referral is en weet hoe je ze in kan zetten om meer te verkopen zul je zien dat het een prachtige manier is om meer verkopen te realiseren!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.