Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is een ROI?

in Sales termen

Return On Investment ook wel ROI wordt gebruikt om de opbrengst van een investering te bepalen. Een ROI kan je gebruiken om verschillende resultaten van investeringen te vergelijken. Je kan een ROI op verschillende manieren inzetten. Maar wat houdt ROI precies in? En waarvoor kun je deze cijfers gebruiken?

Wat is een ROI?

Nu weet je waar ROI voor staat, maar wat houdt ROI precies in? ROI is eigenlijk niets anders dan een hulpmiddel om de effectiviteit te meten van een investering. Om ervoor te zorgen dat je verschillende uitkomsten kan vergelijken wordt ROI uitgedrukt in percentages. Door middel van het aftrekken van de inkomsten van een investering van de uitgaven en dit te delen door de investering zelf, krijg je de ROI. De volgende formule hoort hierbij;

ROI2

Hoe zet je een ROI in?

Door gebruik te maken van een ROI kan je als bedrijf betere beslissingen nemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een aanbieding in een winkel. Door ROI te gebruiken kan je van tevoren een inschatting maken hoeveel de aanbieding de winkel op gaat leveren en of je de aanbieding door laat gaan.

Daarnaast kan je ROI ook inzetten voor de promotie van bijvoorbeeld een webshop. Het kan zijn dat je als bedrijf geld investeert in een SEA-campange waardoor je meer omzet wilt genereren voor deze webshop. Aan de hand van een ROI kan je zien of deze campagne je iets op levert.

Om dit voorbeeld duidelijk te maken, maken we gebruik van een berekening. Stel je hebt voor de SEA campagne €2000 betaald. Door middel van deze campagne heb je €5000 aan omzet binnen weten te halen. De berekening wordt dan als volgt; (€5000-€2000)/€2000 x 100% = 150% Dit betekent dat de campagne je een ROI van 150% oplevert, maar wat betekent dit nou? Dit houdt in dat voor elke euro die jij in deze campagne gestoken hebt je €1,50 verdient oftewel terugkrijgt.

Wij hopen dat je met deze informatie je kennis over ROI hebt vergroot. Succes met het inzetten van een ROI en het berekenen daarvan!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Over de schrijver

Content Team


Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?