204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is een service level agreement?

in Sales termen

Een service level agreement, ook wel SLA genoemd, is een soort kwaliteitsbewaker. In een service level agreement beschrijf je de kwaliteit van de diensten of producten die de leverancier levert aan de afnemer. Een service level agreement is eigenlijk een soort uitbreiding van het contract maar dan specifiek gericht op de kwaliteit. In dit artikel lees je waarom een SLA belangrijk is en hoe je een SLA kunt opstellen.  

Waarom een service level agreement

Als je een service level agreement opstelt, dan is het voor iedereen duidelijk waar die aan toe is. Dankzij een SLA weet de afnemer wat hij kan verwachten bij zijn aankoop en de leverancier weet aan welke eisen hij zich moet houden. Als geleverde diensten of producten dan niet aan de kwaliteitsvoorwaarden voldoen, moeten deze worden verbeterd. Door een SLA zijn de kwaliteitsvoorwaarden makkelijk te controleren. Een service level agreement zorgt voor veel duidelijkheid tussen leverancier en afnemer. Voor de afnemer is het duidelijk welke kwaliteit hij kan verwachten en voor de leverancier is het duidelijk welke kwaliteit hij moet leveren. In de volgende alinea lees je hoe je een service level agreement opstelt.

Wat neem je op in een service level agreement?

Allereerst is het belangrijk dat het een win-win situatie is voor zowel afnemer als leverancier. Er moet dus overlegd en onderhandeld worden voordat de service level agreement definitief wordt. In een service level agreement staan zowel de diensten en producten als de plichten en rechten van beide partijen beschreven. Daarnaast moet een service level agreement SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) geformuleerd zijn. Zo zijn de afspraken meetbaar en makkelijk te controleren.

Een service level agreement is niet noodzakelijk, maar het is wel erg handig. Als je een goede service level agreement opstelt kan dit erg veel duidelijkheid geven voor leverancier en afnemer. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn. We hopen dat je met dit artikel iets bent opgestoken over een service level agreement.

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books