Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is een UBR?

in Sales termen

UBR staat voor ‘Unique Buying Reason’ en wordt veel gebruikt in de salesmarketing. UBR is een alternatief voor USP ‘Unique Selling Point’. Waarbij het bij USP vooral gaat over de krachten van het product of dienst gaat, gaat het bij UBR meer om de wensen en motivatie van de klant om een product of dienst te kopen. UBR kan ervoor zorgen dat klanten het laatste duwtje in de rug krijgen om het product of dienst te kopen.

Het opstellen van een UBR

Zoals we hierboven aangeven gaat UBR meer uit van de wensen en behoeften van een klant. Het is daarom belangrijk bij het opstellen van een UBR om je te verdiepen in de klant. Kom in contact met klanten en ontrafel waar hun behoeften liggen. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van vragen die je aan jezelf zou kunnen stellen:

  • Wat is het koopmotief?
  • Waarom komen klanten naar jouw bedrijf en niet daar dat van de concurrent?
  • Kunnen de concurrenten hetzelfde bieden en is deze kans groot?
  • Wat zijn kenmerken van jouw bedrijf?
  • Welke producten of diensten zijn belangrijk voor jouw doelgroep?

Verder is het belangrijk dat je een customer journey maakt. Hierdoor krijg je nog meer inzicht in het handelen van de klant. Als laatst is het ook belangrijk om na te denken over waar je de UBR in gaat zetten. Het juiste moment om een UBR in te zetten is aan het einde van de sales funnel. Hier blijven mensen meestal hangen en door gebruik te maken van een UBR, kan dit klanten over de streep trekken om toch het product te kopen.

UBR overbrengen op klanten

Om ervoor te zorgen dat je een UBR kan overbrengen op klanten is het belangrijk om een plan op te stellen hoe je de UBR het best mogelijk onder de aandacht kan krijgen. Hierbij is het verstandig om goed naar de doelgroep te kijken. Hierdoor kan je passende middelen bedenken die past bij de betreffende doelgroep. Daarentegen is het voor een bedrijf verstandig om altijd een USP en een UBR te definiëren.

Voorbeelden van een UBR

  • De enige leverancier zijn die een bepaald merk leveren
  • Je krijgt een melding als de prijs van een product lager is geworden of wanneer het product bijna niet meer op voorraad is.

Wij hopen dat je met de informatie nu weet wat UBR inhoudt. Ga ermee aan de slag en wie weet werkt het voor jouw bedrijf!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?