204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is een USP?

in Sales termen

De afkorting USP staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Met een USP onderscheidt een merk of product zich van anderen. Een USP is onderdeel van het vaste aanbod, het is dus niet hetzelfde als een korting of een korte actie. Een USP moet ervoor zorgen dat potentiële klanten voor jouw dienst of product kiezen in plaats van die van de concurrent, dat lichten we in de volgende alinea toe.

USP’s onderscheiden je van jouw concurrent

Een USP is dus de onderscheidende factor van jouw dienst of product. Dat onderscheidende kan hem in verschillende factoren zitten. Denk hierbij aan kwaliteit, functionaliteit, prijs, maar ook aan de ervaring die de aanbieder heeft. Al deze dingen kun je inzetten als USP. Een USP is dus alles wat jouw product of dienst onderscheidt van je concurrentie. We hebben een aantal voorbeelden van USP’s op een rijtje gezet voor je. 

Voorbeelden van USP’s

Hieronder hebben we drie voorbeelden van Unique Selling Points neergezet:

  • LinkedIn is een socialmediaplatform dat zich puur en alleen richt op professionals en bedrijven. De USP van LinkedIn is dus dat het als een van de weinige platformen is die zich specifiek richt op de zakelijke kant.
  • Shampoomerk Head & Shoulders onderscheidt zich door zich te richten op consumenten met roos, dat is dus hun USP. 
  • Artiest Rihanna heeft haar eigen make-upmerk ‘Fenty’ opgericht. Het merk onderscheidt zich door de brede collectie aan tinten, iedereen kan een match vinden met zijn of haar huidskleur. De inclusiviteit is dus de USP van Fenty.

Het kan best lastig zijn om jouw USP te vinden. In de volgende alinea staan een paar handige tips om jouw USP te vinden.

Hoe vind je jouw USP?

Er zijn verschillende manieren hoe je jouw USP kunt vinden.

  • Manier 1: vraag aan mensen buiten je bedrijf wat jouw product of dienst uniek maakt. Denk hierbij aan klanten, leveranciers, familie of andere kennissen. Mensen die buiten jouw bedrijf staan vinden het vaak makkelijker om te vertellen wat ze uniek vinden aan jouw bedrijf dan jijzelf.
  • Manier 2: vraag aan jezelf waarom je doet wat je doet. Je bent jouw bedrijf hoogstwaarschijnlijk begonnen vanuit een passie of een duidelijke visie, daar kan jouw USP inzitten.
  • Manier 3: ga op zoek naar de vraag achter de vraag. De concurrentie is in veel markten erg groot. Over het algemeen lost ieder bedrijf in een branche een primair probleem op. Als jij erachter komt welk secundair probleem jouw bedrijf oplost, wordt deze groep met concurrenten een stuk kleiner.
  • Manier 4: ga op zoek naar een competitief voordeel. Heeft jouw bedrijf een voordeel die een ander bedrijf niet heeft? Maak daar dan gebruik van.

We hebben je nu in het kort verteld wat het begrip USP inhoudt. Nu kun je er zelf mee aan de slag!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books