In de praktijk lijken put-out-pricing en stay-out-pricing veel op elkaar. Toch zit er nog wat verschil tussen de twee termen. In plaats van de concurrentie aan te gaan, zoals bij put-out-pricing, is het bij stay-out-pricing onmogelijk voor nieuwe spelers om überhaupt te beginnen. Stay-out-pricing wordt veelal gebruikt door marktleiders om hun positie te behouden. In dit artikel leggen wij de twee termen uit.
Wat is put-out-pricing?
Put-out-pricing is een techniek waarbij je belangrijke concurrenten uit de markt stoot door flink lagere prijzen te vragen voor je product of dienst. Door deze lage prijs maak je verlies op je product of dienst. Deze prijswijziging kan tijdelijk of zelfs voor de langere termijn zijn. Een aantal voordelen van put-out-pricing zijn:
- Je hanteert de laagste prijs, je wint veel klanten
- Je verzwakt de concurrenten
- Je dwingt kleine ondernemingen die de lage prijs niet kunnen hanteren de markt uit te gaan.
Put-out-pricing in de praktijk
De verwachting is dat nadat het marktaandeel vergoot is, je de winst weer terug verdient. Je product of dienst bied je dan weer voor een normale prijs aan. In de praktijk zijn gebruiken voornamelijk marktleiders deze tactiek, omdat ze ruimte hebben om verlies te leiden. In kleinere ondernemingen zijn deze prijzendalingen niet meer terug te verdienen. Vaak worden deze kleine ondernemingen daardoor gedwongen om de markt te verlaten.
Negatieve effecten van put-out-pricing
Er ontstaan problemen zodra de concurrentie mee gaat in de prijsverlagingen. Dit kan een prijzenoorlog tot gevolg hebben. Er kan uiteindelijk een race to the bottom ontstaan. Meer informatie over wat een race to the bottom is? Lees hier ons artikel!
Wat is stay-out-pricing?
Stay-out-pricing is een techniek waarbij je de laagste prijs van je product of dienst hanteert, zodat de markt voor potentiele nieuwkomers niet interessant is. De markt is als het ware afgegrendeld voor buitenstaanders omdat ze hun kosten niet snel terug zullen verdienen. Omdat de winstmarges zo klein blijven is deze strategie alleen mogelijk voor een of twee grote spelers. Het gebrek aan marge wordt gecompenseerd door aanverwante producten met winst te verkopen.
Er zijn dus heel veel overeenkomsten tussen de twee termen. Nu jij de verschillen weet tussen stay-out-pricing en put-out-pricing schrik jij de volgende keer dat je een absurd lage prijs bij een concurrent ziet niet. Je weet inmiddels dat deze prijs op de langere termijn niet vol te houden is!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.