Heb jij ooit gehoord van koude acquisitie? In dit artikel geven wij alle informatie en tips om jouw koude acquisitie te laten slagen!
Wat is koude acquisitie?
Koude acquisitie houdt in dat je mensen benadert met je producten of diensten die je nog niet kent. Als het ware maak je iemand warm voor jouw product of dienst en zet je daarmee de eerste stap naar het creëren van een potentiële klantrelatie.
Waarom is koude acquisitie zo belangrijk?
Elk bedrijf is zo nu en dan op zoek naar nieuwe klanten. Dit kan zijn omdat bestaande klanten niet genoeg werk creëren voor jouw bedrijf en je daardoor minder omzet genereerd. Daarnaast is koude acquisitie ook essentieel wanneer je een nieuw product of dienst op de markt brengt. Door middel van koude acquisitie kan je nieuwe mensen benaderen die eventueel nieuwe klanten kunnen worden.
Het uitvoeren van koude acquisitie
De bekendste vorm van koude acquisitie is cold calling. Dit houdt in dat een bedrijf naar iemand belt die het bedrijf nog niet kent en probeert zijn product of dienst telefonisch te verkopen. Wanneer je met B2B te maken hebt is het versturen van een brief of een e-mail het meest doeltreffend. Als laatst kan je ook gebruik maken van online en offline adverteren. Hiermee kan je ervoor zorgen dat je potentiële nieuwe klanten kan bereiken.
Om ervoor te zorgen dat de koude acquisitie slaagt is het belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt. Je hebt immers deze mensen nog nooit gezien of gesproken en daarom is het belangrijk dat je een goede indruk achterlaat.
Nadeel en voordelen van koude acquisitie
Voordelen
- Door middel van cold calling kan je relatief snel en eenvoudig nieuwe klanten bereiken.
- Met behulp van cold calling is het mogelijk om een dialoog te starten. Hiermee kan je doorvragen waardoor het komt dat mensen met ‘nee’ antwoorden.
Nadeel
- Door gebruik te maken van koude acquisitie is de kans groot dat je een ‘nee’ krijgt in plaats van een ‘ja’.
Om dit te voorkomen is goede voorbereiding belangrijk. Wanneer je vooronderzoek doet weet je beter of de behoefte van de potentiële klanten aansluiten bij jouw producten of diensten. Hierdoor krijg je eerder een ‘ja’ in plaats van een ‘nee’.
Om je op weg te helpen met koude acquisitie hebben wij voor jou 6 tips:
- Zorg ervoor dat je de juiste mensen bereikt
Wanneer je aan koude acquisitie doet is het wel belangrijk dat je de juiste mensen bereikt. Ben je een groenteboer en je wilt koude acquisitie toepassen, maar je komt terecht bij een autobedrijf dan gaat dat niet werken. - Maak jezelf onderscheidend
Wanneer je jezelf onderscheid van de rest val je op en blijf je bij mensen in hun hoofd zitten. - Het is een kwestie van tijd
Koude acquisitie is een proces dat tijd kost. Het is niet zo dat wanneer je als bedrijf koude acquisitie inzet het meteen zijn vruchten afwerpt. - Zorg voor goede voorbereiding
Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een belscript. Hierdoor weet je precies wat je moet zeggen en sta je ook steviger in je schoenen wanneer je gebruik maakt van koude acquisitie. - Herken koopsignalen en bezwaren
Door middel van het herkennen van koopsignalen en bezwaren kan je ervoor zorgen dat je koude acquisitie meer succes heeft op slagen. - Gebruik je eerste contact als kennismaking
Mensen zijn vaak nog niet bekend met jouw bedrijf. Introduceer daarom altijd eerst wie je bent en wat je doet. Hierdoor wek je vertrouwen en hebben mensen niet meteen het idee dat je iets wilt verkopen.
Ga met de tips en de informatie aan de slag en je zult zien koude acquisitie een goede manier is om je product of dienst te verkopen. Succes!
Klaar voor een positieve groei in sales?
Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.