Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 1

Wat is premium pricing?

in Sales termen

Premium pricing is een strategie waarbij je product tactisch hoger prijst dan die van de concurrentie, met als doel een ‘premium’ gevoel mee te geven aan je product of dienst. Je kweekt het gevoel dat jouw product net iets beter is dan de rest. Deze strategie werkt goed bij luxe producten. Denk aan Rolex, Porsche of Luis Vuitton. Al deze merken geven het gevoel van exclusiviteit. Maar helaas is niet elk merk is geschikt voor het gebruiken van premium pricing.

Kun jij gebruik maken van premium pricing?

Premium pricing biedt dus een psychologisch marketingvoordeel. Een premium pricing is een veeleisende benadering. Klanten zijn bereid meer te betalen voor een zeldzaam of ongewoon product. Door je premium positionering straal je die kwaliteit uit. Dit klinkt interessant, maar het kan ook een valkuil zijn. Je moet al wel een redelijke naam hebben om gebruik te maken van deze techniek. Premium pricing werkt niet als je net met je startup begint en nog geen naam hebt.

Wat zijn de voordelen van premium pricing?

  • Een hogere prijs leidt tot meer winst per product.
  • Premium pricing zorgt voor een betere reputatie en merknaam. Je klanten hebben een veel beter gevoel over jouw product of dienst.
  • Bij een succesvolle premium prijsstrategie is de toetredingsdrempel veel hoger. Het is voor concurrenten lastiger om de markt binnen te komen

Wat zijn de nadelen van premium pricing?

  • Door de hoge prijzen is het makkelijker voor de concurrent om gebruik te maken van put-out-pricing. Meer weten over put-out-pricing? Lees dan ons artikel.
  • Je bent afhankelijk van prijsinelastische vraag.
  • Zonder ijzersterke USP’s (Unique selling points) ga jij je product niet verkopen. Meer weten over USP's? Lees dan ons artikel!

Tip! Het grote voordeel van premium pricing is dat klanten betalen voor het totaalplaatje, de meeste klanten onderzoeken niet of de prijs de juiste waarde heeft. Gebruik dit in je voordeel. 

Met behulp van deze voor- en nadelen ben je beter geïnformeerd over premium pricing. Misschien verkoopt jouw onderneming straks wel het nieuwste premium product!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?