Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 1

Wat is telemarketing?

in Sales termen

Het aanbieden van diensten en producten via de telefoon heet ook wel telemarketing. Binnen de telemarketing is er een onderscheid tussen inbound calling en cold calling. Daarnaast moet je bij telemarketing rekening houden met een aantal regels. Wat inbound calling en cold calling precies inhoudt en met welke regels je precies rekening moet houden, lees je verder in dit artikel.

Wat is telemarketing?

Het is belangrijk om te onthouden dat er binnen telemarketing onderscheid wordt gemaakt tussen inbound calling en cold calling. Maar wat houdt dit precies in?

  • Inbound calling
    Inbound calling is een vorm van telemarketing waarbij het initiatief ligt bij de klant. Hierbij neemt de klant (een persoon of organisatie) contact op voor meer informatie of om een bestelling te plaatsen. Wanneer je dus telefonisch een bestelling plaatst bij je favoriete restaurant, is dat een vorm van telemarketing.
  • Cold calling
    In tegenstelling tot inbound calling ligt het initiatief bij cold calling bij de aanbieder zelf. De organisatie neemt contact op met potentiële nieuwe klanten. Hierbij kan je denken aan het aanbieden van een proefabonnement.

Er zijn dus twee soorten telemarketing, maar waar moet je rekening mee houden als het gaat om telemarketing?

Waar moet je rekening mee houden bij telemarketing?

Net zoals bij normale marketing zijn er regels verbonden aan telemarketing. Een organisatie of bedrijf mag niet zomaar contact opnemen met een consument. Sinds juli 2021 is er een nieuwe wetgeving in Nederland met betrekking tot de telemarketing. Hierin staat duidelijk vermeld wanneer een bedrijf contact op mag nemen met de consument. Deze regels zijn als volgt:

  • Alleen wanneer de consument toestemming geeft mogen bedrijven consumenten benaderen.
  • Als bedrijf mag je alleen contact opnemen wanneer een consument klant is van de organisatie of het bedrijf. Daarnaast mag er ook contact opgenomen worden wanneer de consument in de afgelopen drie jaar klant is geweest.
  • Wanneer de consument donateur is van een goed doel is er toestemming om contact op te nemen. Daarnaast is deze toestemming er ook wanneer de consument vrijwilligerswerk uitvoert of aanwezig was bij een bijeenkomst.

Verder is het belangrijk om te weten dat anoniem bellen niet toegestaan is. Daarbij moet het duidelijk zijn waarvoor het bedrijf of organisatie belt en je mag de consument niet onder druk zetten. Het is de bedoeling dat wanneer de consument toestemming geeft, je de toestemming makkelijk en eenvoudig in kan trekken.

Wij hopen dat je met deze informatie je kennis over telemarketing hebt vergroot. Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met telemarketing houdt dan de regels goed bij de hand zodat fouten voorkomen kunnen worden. Succes!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?