Nieuwe subsidieregeling: Lees hier alles over het STAP-budget.
204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 2

Wat is upselling, cross-selling en deep-selling?

in Sales termen

Upselling, cross-selling en deep-selling zijn manieren voor het verkopen van diensten en producten. Deze manier van verkoop kan ervoor zorgen dat de omzet van je bedrijf stijgt. Wat upselling, cross-selling en deep-selling precies inhoudt en wat het oplevert voor jouw bedrijf lees je in dit artikel.

Wat is upselling?

Upselling houdt in dat je een klant een duurder product of dienst aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is van een make-up product zoals bijvoorbeeld een lipstick. Je ziet dat er een ‘limited edition’ verpakking wordt aangeboden van een bepaalde lipstick. Deze ‘limited edition’ is duurder dan de normale verpakking, maar toch blijft het dezelfde lipstick. Doordat de ‘limited edition’ verpakking mooier is dan de normale verpakking koopt de klant de duurdere ‘limited edition’ versie van de lipstick.

Wat is cross-selling?

Bij cross-selling gaat het erom dat je de klant een extra product of dienst aanbiedt die past bij het product dat ze willen kopen of al in hun bezit hebben. Denk hierbij aan een kledingwinkel. Vaak kan je in een kledingwinkel naast kleding ook accessoires en schoenen kopen. Hierdoor kan een klant een hele look samenstellen en verkoop je als verkoper meer producten.

Wat is deep-selling?

Het meer verkopen van hetzelfde product wordt ook wel deep-selling genoemd. Een goed voorbeeld hiervan zijn de menu’s van de Macdonalds. Van elk menu dat er is bij de Macdonalds heb je een medium versie en een large versie. Hierbij wordt er dus hetzelfde product verkocht voor meer.

Wat levert het op voor jouw bedrijf?

Door het gebruik van upselling, cross-selling en deep-selling kan je meer uit je klanten halen. Hoe doe je dit? Door klanten in een aparte mailingslijst te zetten, kan je deze mailen met bijvoorbeeld informatie over duurdere producten. Of je maakt matchende producten. Hiermee wil je bereiken dat zij deze producten ook willen kopen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het bedrijf Apple. Mensen kopen vaak één product en willen vervolgens meerdere producten van dat merk. Hierdoor beginnen klanten met een Iphone en halen daarna nog een Ipad en MacBook. Hierdoor maak je op lange termijn meer omzet als bedrijf.

Wij hopen dat je met deze informatie je kennis over upselling, cross-selling en deep-selling hebt vergroot. Wanneer je deze manier van verkopen gaat gebruiken, denk slim na en je zal zien dat het werkt. Succes!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books

Vergeet je gratis e-book niet!

Klaar om veel deals te winnen?