204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 1

Wat is warme acquisitie

in Sales termen

In tegenstelling tot koude acquisitie waarbij je mensen benadert met je producten of diensten die je nog niet kent, is dat bij warme acquisitie anders. Bij warme acquisitie probeer je jouw producten en diensten te verkopen aan bestaande klanten. Twee manieren om bestaande klanten te bereiken is door middel van upselling en cross-selling.

Bij upselling gaat het erom dat je de klant benadert met een betere versie, luxere versie of duurdere versie van het bestaande product of dienst. Daarentegen bij cross-selling gaat bied je een product of dienst aan dat aansluit op de vorige aankoop van de bestaande klant.

Waarom is warme acquisitie zo belangrijk?

Door middel van warme acquisitie kan je als bedrijf je klanten langer behouden. Door een goede klantrelatie op te bouwen heb je meer succes op een vervolgaankoop. Dit in tegenstelling tot wanneer je als bedrijf een nieuwe klant moet benaderen. Het benaderen en het vertrouwen winnen van een nieuwe potentiële klant kost tijd, waarbij je geen garantie hebt op een aankoop van de nieuwe klant. Het is daarom verstandig om warme acquisitie te gebruiken zodat je zeker weet dat je jouw producten of diensten kan verkopen.

Voordelen en nadelen van warme acquisitie

Voordelen

  • Door middel van warme acquisitie weet je al veel over de bestaande klant. Hierdoor weet je beter waar de wensen en behoeften liggen van de klant. Daarnaast weet je hoe de klant reageert en hoe je de klant het beste kan overtuigen. Kortom warme acquisitie is een handig hulpmiddel om in te spelen op de klant.
  • Doordat je een band opbouwt met een klant, heeft deze klant ook een hogere gunfactor. Hij of zij zou eerder iets bij jouw bedrijf kopen dan bij een bedrijf dat hij of zij niet kent. Dit heeft ook te maken met een stukje vertrouwen.
  • Door het gebruik van warme acquisitie maakt het verkopen makkelijker. Zoals hierboven wordt aangegeven ken je de bestaande klanten immers goed.

Nadelen

  • Als bedrijf kan je de mist in gaan door te veel bezig te zijn met de warme acquisitie. Hierdoor vergeet je dat koude acquisitie, het benaderen van nieuwe klanten, ook belangrijk is voor jouw bedrijf.
  • Het inzetten van warme acquisitie kost heel veel tijd en energie. Dit omdat het behouden van de klantrelatie betekent dat je als bedrijf je moet verdiepen in de klant.

Ga met de informatie aan de slag en je zult zien dat warme acquisitie een goede manier is om je product of dienst te verkopen. Succes!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books