204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 3

Wat zijn klantbehoeften?

in Sales termen

Een klantbehoefte is een product of dienst die een persoon nodig heeft of graag wil hebben. Er hoeft dus geen directe noodzaak voor te zijn. Soms is de doelgroep zich hier nog niet eens van bewust. Een leuk voorbeeld hiervan is de iPad. Tijdens de aankondiging van de iPad was iedereen het met elkaar eens, dit gaat geen succes worden. Niemand wist waar ze een tablet voor nodig hadden. Inmiddels zijn er al miljoenen exemplaren verkocht.

Even terug naar de klantbehoeften. Een eenvoudige definitie van klantbehoefte is: een beweegreden of een motief waarom jouw klant een keuze maakt. In dit artikel gaan wij jou helpen met het in kaart brengen en verder achterhalen van de behoeftes van jouw klanten.

Hoe breng je de klantbehoeften in kaart?

Door een uitgebreid marktonderzoek te doen krijg je inzicht in de behoeftes van jouw klanten. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een tevredenheidsonderzoek te doen om na te gaan in hoeverre je huidige klanten tevreden zijn met jouw product of dienst.

Om potentiele klanten aan te trekken is het belangrijk om te snappen wat jouw klanten echt willen hebben. Hieronder vind je een aantal tips voor het achterhalen van de klantbehoeften:

  • Laat de klant praten. Dit doe je door open vragen te stellen waarbij de klant een antwoord moet geven. Vragen die beginnen met hoe en waarom zijn erg handig om te stellen. Hou het gesprek wel levendig, het moet geen ondervraging worden.
  • Luister aandachtig naar de klant. Door je zoveel mogelijk te focussen op het gesprek achterhaal je makkelijker wat je klant echt nodig heeft.
  • Stel je klanten altijd centraal. Het wekt niet alleen vertrouwen, maar je komt ook professioneel over.

Je weet nu hoe belangrijk het is om de klantbehoeftes goed in kaart te brengen. Misschien heb jij wel het product waar niemand van dacht dat die het nodig heeft!

Wil je meer leren over hoe je een goede behoefte inventarisatie doet? Volg dan onze Sales Training Sales 1 en leer alles over de SPORRT® behoeftebepaling

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books