204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
Kennisbank Sales termen 3

Wat zijn KPI's?

in Sales termen

KPI’s noem je ook wel kritieke prestatie-indicatoren. Het zijn variabelen om de prestaties en het succes van een merk, product of een organisatie te analyseren en meten. Om ervoor te zorgen dat de voortgang van doelen meetbaar zijn is het belangrijk om een goede KPI op te stellen. Waarom KPI’s zo belangrijk zijn en welke tips we je over dit onderwerp mee willen geven, lees je verder in dit artikel.

Waarom zijn KPI’s zo belangrijk?

Elke organisatie stelt doelen voor de lange- en korte termijn. Bij het formuleren van de KPI’s zet je deze doelen vervolgens om naar concrete operationele doelstellingen, de KPI. Om de voortgang en de haalbaarheid van deze doelen goed te kunnen meten is het belangrijk dat je het SMART-principe toepast. Dit houdt in dat de KPI specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden moet zijn. Met goede KPI’s zie je of het idee en of doel realistisch dan wel haalbaar is.

Het is nu wel duidelijk dat het opstellen van goede Key Performance Indicators serieuze aandacht mag krijgen in elke organisatie. Meten is immers weten. Met heldere KPI’s geef je makkelijker richting aan jouw organisatie. Het is ook een enorm nuttige tool bij kleinere projecten en campagnes. Je neemt nu beslissingen op basis van data en niet op onderbuikgevoel!

Om je verder op weg te helpen met het opstellen van goede KPI’s krijg je van ons 7 tips:

  • Het hebben van te veel data kan averechts werken. Hierdoor raak je het overzicht kwijt en is het lastig om goed te sturen op basis van deze data. Vind daarom de goede balans tussen het aantal KPI’s en de data die je wilt verzamelen.
  • Stel de KPI’s op aan de hand van de missie en visie van de organisatie. Hierdoor weet je zeker dat de KPI’s goed aansluiten op de doelen van de organisatie.
  • Het is zinloos om KPI’s op te stellen waar je geen invloed op uit kan oefenen. Wanneer een indicator niet loopt zoals verwacht is het belangrijk dat je gericht in kan grijpen zodat je deze kan verbeteren. Dat is de reden waarom het belangrijk is om aan iedere KPI een actie te koppelen.
  • Operationaliseer begrippen zodat deze duidelijk en meetbaar zijn. Daarnaast moeten KPI’s op een consistente manier gemeten worden. Alleen zo kan je trends en ontwikkelingen signaleren.
  • KPI’s moeten duidelijk geformuleerd worden. Hierdoor kun je deze niet op verschillende manieren interpreteren. Daarnaast is het ook van belang dat de frequentie waarin je de cijfers rapporteert vaststelt.
  • KPI’s moeten haalbaar en realistisch zijn. Dit doe je door ervoor te zorgen dat KPI’s niet op zichzelf staan, maar door ze te koppelen aan doelstellingen.
  • Door verschillende bedrijfsafdelingen te betrekken in het ontwikkelen van je KPI’s zorg je ervoor dat medewerkers actief worden betrokken. Hiermee creëer je dat medewerkers zich verantwoordelijk gaan voelen voor het resultaat.
  • KPI’s zijn geen doelen op zich, maar helpen om het doel te behalen en te realiseren. Je kan KPI’s meer zien als een hulpmiddel voor het realiseren van een doel.
  • KPI’s zijn altijd vervangbaar. Omstandigheden en doelen kunnen veranderen. Hierdoor moet je KPI’s regelmatig opschonen en bijstellen.

Ga met deze achtergrondinformatie en tips aan de slag en je zult merken dat het opstellen van goede KPI’s voor jouw organisatie of project makkelijker gaat. Succes!

Klaar voor een positieve groei in sales?

Dompel jezelf onder in de kennis en vaardigheden die Excellent je toereikt tijdens een sales training. Krijg meer zelfvertrouwen in het verkopen en krijg weer plezier in je werk! Neem contact op via het formulier of bel ons: 055 - 301 53 19.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.


Categorieën

Alle categorieën van Kennisbank

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books