204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2021 en 2022
20+ jaar Experts in commerciële groei
De Salesmanager als instructuer

De salesmanager als instructeur

in

Investeren in je salesteam

Steeds beter in staat zijn verkoopsituaties succesvol afronden is een gevolg van investering in ontwikkeling. Hoe investeert het salesmanagement optimaal in het salesteam? In dit artikel leer je dat door het team al doende te laten leren en op individueel niveau te investeren, je bouwt aan een future-proof en zelfstandig salesteam.

Stel je voor...

Het salesteam is te vergelijken met een tiener die zijn ouders continu vraagt of ze hem ergens heen kunnen rijden. En later weer ophalen natuurlijk. Dit kost de ouders ontzettend veel tijd en de tiener smacht naar meer onafhankelijkheid. Hoe verhoudt zich dit tot het salesmanagement?

Hoe wordt je salesteam zelfstandiger?

In een succesvolle situatie leert het salesmanagement het team nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en zelfstandig te opereren. Hierdoor bespaart het salesmanagement tijd en geld. (Meer leren over een succesvol salesmanagement? Kijk eens bij de training 5-star salesmanagement.)

Wat leren we van een lesinstructeur?

Een instructeur van een lesauto geeft de leerling uitleg over handelingen en verkeerssituaties. Maar in plaats van dat hij telkens zelf aan het stuur zit te trekken en constant op de rem trapt, leert hij de leerling de handelingen zelf uit te voeren. Natuurlijk stuurt hij bij waar nodig en grijpt hij in wanneer zich een levensbedreigende situatie voordoet, maar het idee is duidelijk. Dit geldt net zo voor het salesmanagement. (Meer leren? Zie ook het artikel: Salesmanagement als coach naar succes)

Hoe train het salesmanagement optimaal?

Een rijinstructeur heeft één leerling tegelijk aan het stuur. De ene leerling heeft moeite met het goed gebruiken van de spiegels, de ander met het inschatten van aankomend verkeer. Weer een ander vindt het lastig het gas te doseren. Iedere leerling heeft zijn eigen sterke en verbeterpunten. Een verkoper beter leren verkopen kost tijd. Plan joint visits, waarbij de manager samen met een verkoper naar een klant gaat. Gedurende het proces gaan er fouten gemaakt worden, maar zet ze om in leermomenten. Op het moment zelf zijn ze niet leuk, maar profiteer ervan.

Hoe krijg je een future-proof salesteam?

Voor het salesmanagement betekent dit dat ieder individu andere uitdagingen heeft. Om op lange termijn rendement te krijgen besteed je op individueel niveau aandacht aan je teamleden. Dit draagt bij aan een future-proof team. Zie het als een investering waar je tijd voor moet maken.

Wat is het belang van dosering?

Bij autorijles doseert de instructeur de informatie. De leerling krijgt niet alles tegelijk: Én hoe je schakelt, en hoe je vanuit stilstand op een helling wegrijdt, achteruit in te parkeren, en hoe je op de snelweg inhaalt en alle spiegels optimaal benut. Eén of twee handelingen worden geoefend, telkens opnieuw. De leerling wordt niet overspoeld. Wanneer een oefening goed gaat, komt er een nieuwe.

Welk rendement mag het salesmanagement verwachten?

Voor een beginneling kost autorijden veel energie en hij moet tijd investeren in het oefenen, maar op den duur gaat het automatisch. Dan wordt het een tweede natuur. Net zo moeten bepaalde vaardigheden bij het salesteam ook groeien. Op den duur bespaart het energie en tijd. Hij weet dan uit ervaring hoe hij iedere situatie het best aanpakt.

Tot slot ...

Een zelfstandig en vaardig team betekent voor het salesmanagement een investering op lange termijn . Met de juiste aanpak kun je een prachtig resultaat verwachten.

Alles te weten komen over succesvol investeren in je salesteam? We komen graag eens een kop koffie drinken en inzichtelijk maken waar jouw kansen liggen. Neem via onderstaand formulier contact met ons op of bel 055-3015319. Je kunt ook kijken in onze lijst met Verkooptrainingen en Managementtrainingen.

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books