Welke verkoopvaardigheden staan aan de top?
Om succesvol te kunnen zijn in verkoop, moet je de juiste verkoopvaardigheden beheersen. Zowel in techniek als in mindset. Het lijkt een open deur, en dat is het natuurlijk ook. Als je het juiste beheerst, zal je het juiste resultaat behalen. Kortom: een waarheid als een koe.
De afgelopen 15 jaar is mij vaak gevraagd welke verkoopvaardigheden er dan minimaal beheerst zouden moeten worden; welke vier verkoopvaardigheden er dan zo prominent aan de top staan.
Zelf heb ik het antwoord op die vraag altijd erg fascinerend gevonden; van de vele verschillende verkoopvaardigheden die in de afgelopen jaren zijn onderzocht, blijken de vier onderstaande verkoopvaardigheden maar liefst voor 80% verantwoordelijk voor het daadwerkelijk bereiken van zware uitdagende sales targets:
Het door-ontwikkelen van bestaande accounts
Het zal waarschijnlijk niemand echt verbazen dat deze verkoopvaardigheid het grootste verschil maakt in het bereiken van uitdagende sales targets. Natuurlijk moet er voldoende tijd worden vrijgemaakt om nieuwe klanten binnen te halen; de grootste groei in omzet haal je in eerste instantie voornamelijk bij die klanten die al in een eerder stadium voor jou hebben gekozen. Verkopers die deze verkoopvaardigheden beheersen, bereiken hun sales targets gemiddeld veel vaker.
Consultative Selling verkoopvaardigheden
Van alle geïnterviewde verkopers beheerste slechts 47% deze Consultative Selling verkoopvaardigheden. Over Consultative Selling is inmiddels al veel gepubliceerd, ook door mij. Gezien het feit dat slechts 47% deze verkoopvaardigheden tot een kunst heeft verheven, is er echter nog veel te bereiken. Wil je deze techniek succesvol toepassen? (In onze Sales Training komen de meest efficiënte verkooptechnieken aan bod.)
Door-ontwikkelen van verkoopkansen
Van de meest succesvolle verkopers heeft maar liefst 68% de Sales Opportunity Vaardigheid tot een kunst verheven. Deze succesvolle verkopers zijn er inmiddels van doordrongen dat zij zonder deze verkoopvaardigheden er een zware dobber aan zouden hebben om inkopers effectief en efficiënt te overtuigen.
Sales Pipeline
Het constant blijven vullen van de Sales Pipeline is een absolute voorwaarde om gestelde verkoopdoelen te kunnen behalen. Helaas melden nieuwe klanten zich zelden zelf en blijft het noodzakelijk constant op zoek te zijn naar nieuwe klanten. De Elevator Pitch is een goede manier om hier mee te starten.
Het blijft natuurlijk een uitdaging om de focus vol op deze vier verkoopvaardigheden te behouden en de onderlinge balans goed te blijven bewaken. Het is echter zeer de moeite waard; het geeft je het meeste grip op het gehele salestraject en de resultaten zullen navenant zijn. Trainen op deze vier verkoopvaardigheden loont. Beloofd! Nog niet geheel overtuigd? In dat geval heb ik slechts een enkele tip:
Niveau 1. Sales Training
Gewoon doen! Ervaar zelf wat al zo vaak door anderen is onderzocht en laat je (net als ik) fascineren door de kracht van deze vier verkoopvaardigheden. Of onderga de kracht van deze verkoopvaardigheden tijdens onze sales training Niveau 1. Sales training