204.935 Tevreden cursisten
Winnaar Trainers Award 2022 en 2023
20+ jaar Experts in commerciële groei
GEENKL1

Geen klant meer mislopen? Zo verzilver je koopsignalen

in Verkooptechnieken

Wat is een koopsignaal?

Koopsignalen zijn fantastisch! De klant geeft aan een stap verder te willen. Maar welke signalen geeft hij dan af?

En ... hoe zetten we deze koopsignalen om in orders?

Een koopsignaal is net een rode bal die de klant je toegooit te midden van een hele brei van grijze woorden.

Wat hij wil is dat we luisteren en in zijn verhaal de rode ballen vangen en teruggooien.

Het herkennen van die rode ballen in een gesprek is het moeilijkst.
Hiervoor moet je:

1. waarnemen
2. luisteren en
3. op het signaal reageren

Deze vaardigheden leer je beter te beheersen in de Niveau 1. Sales Training.


1. Waarnemen

Bij consumenten zien we non-verbaal een positieve instelling.
Ze tonen instemming door te lachen, kijken geïnteresseerd, raken het product aan en worden fysiek meer ontspannen.

Professionele inkopers tonen uiterlijk minder.
Ze zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor de concurrentiepositie en de winst. Daarom zijn ze zakelijker.

Maar, zoals bij iedereen, komt ook bij hen de non-verbale communicatie onbewust vanuit hun onderbewustzijn. Van jou vereist het echter vakmanschap om te kijken of hun verbale en non-verbale signalen synchroon lopen.

2. Luisteren

Verbale koopsignalen zijn duidelijker. We kunnen ze opsplitsen in 2 categorieën: duidelijke koopsignalen en vage koopsignalen. Jij zult jouw afsluittechnieken op deze twee soorten moeten afstemmen.

3. Reageren; hoe ga ik om met die koopsignalen?

Bij duidelijke koopsignalen vragen we direct om de order. Dat kan prima, omdat de meeste koopsignalen vaak afgegeven worden in de laatste fase van het verkoopgesprek.

Voorbeelden van duidelijke koopsignalen:

  • Wat is de prijs? Hoelang is de garantie? Wat is de betalingstermijn?
  • Deze tafel zou prachtig in onze kamer staan.
  • Koper: "Dit voorstel is niet onaardig."

Nog meer voorbeelden:

De klant vraagt naar de toepassing van jouw aanbod in zijn situatie:

  • Kunnen we alle deelnemers in die periode inroosteren?
  • Zou deze beregeningsinstallatie stil genoeg zijn?
  • Heeft deze stand genoeg ruimte voor onze gasten?

Vage koopsignalen

De meeste koopsignalen zijn echter vaag. De klant vraagt naar details, laat tussen neus en lippen iets vallen, komt met voorbeelden of zegt dat ergens anders een soortgelijk probleem speelt.

Het is onze job de klant te helpen beslissingen concreet te maken. Niets kalmeert zozeer, als een genomen besluit!

Maar hoe doen we dat?


Vage koopsignalen verzilveren — in 4 stappen:

1. De rode bal signaleren

We helpen klanten met concretiseren door hun signaal te benoemen en er een controlevraag over te stellen. Jij laat zien dat je de bal ziet.

Voorbeeld: "Jan, u zei aan het begin van het gesprek, dat een vriend van u ook zijn team commercieel wil laten trainen. Klopt dat?"

2. De bal vangen

We vangen de bal op door één of meer verdiepingsvragen te stellen.

Voorbeeld: "Wat speelt er in zijn situatie? Waar loopt zijn team tegenaan?"

3. De bal teruggooien

We gooien de bal terug door kort een oplossing te droppen (en checken of dit nuttig zou zijn).

Voorbeeld: "Bij een soortgelijk bedrijf hebben we dit probleem zus en zo aangepakt. Wat denkt u, zou dat in zijn situatie ook kunnen werken?"

4. De rode bal verzilveren

Tot slot verzilveren we de rode bal door op het goede moment af te sluiten.

Voorbeeld: "Graag zou ik een afspraak met hem maken. Zou u mij bij hem kunnen introduceren?"


Samenvatting

Koopsignalen zijn net rode ballen in een brei van grijze woorden. De sport is die rode ballen te verzilveren door er Euro’s van te maken.

Niet ieder goed beantwoord koopsignaal wordt een aankoop, maar het brengt je zeker dichter bij de afronding.

Tot slot ...

Getriggerd door de bovenstaande tips, en wil je leren deze toe te passen door middel van een sales training? Schrijf je vandaag nog in voor Niveau 1. Sales Training of neem telefonisch contact met ons op 055 301 53 19!

Training

Over de schrijver

Content Team

Meer Sales?

Ons Content Team bestaat uit een mix van L&D experts, Sales en Management professionals, Trainers, Communicatie specialisten en digitale vormgevers. Ieder heeft met zijn eigen rol een belangrijke verantwoordelijkheid in het bedenken, ontwikkelen, optimaliseren en distribueren van onze content. De Excellent content is door de combinatie van fysieke trainingen en onze (online) kanalen een must voor iedere Sales Consultant.

Vind je sales interessant?

Vul dan hier jouw email in en krijg elke maand de laatste verkoop en management tips.

Meer klanten en omzet?

Download onze gratis snelreaders!

Bekijk e-books