Je doelgroep juist bepalen
Op wie richt je jouw marketingactiviteiten – en op wie niet? Waarom is het belangrijk je doelgroep te bepalen en hoe doe je dat? Zelfs grote merken selecteren hun doelgroep.
Mensen en organisaties willen weten of ze tot jouw doelgroep horen. Jouw boodschap komt pas bij de klant aan wanneer hij weet welke specifieke problemen jij kunt oplossen, wat dit hem oplevert en wat je van hem als klant verwacht.
Voordat de klant echter tijd neemt om je aan te horen of jouw informatie te bekijken, moet hij zich herkennen. Hij moet voelen: Dit gaat over mij! Pas dán zet hij een volgende stap.
In ‘Selling the Invisible - A Field Guide to Modern Marketing’ schrijft Harry Beckwith dat de magneetwerking van een bedrijf groter wordt, wanneer het zich beperkt.
Bedrijven die expert willen zijn op een bepaald gebied worden als betrouwbaar gezien. Door zich te focussen stralen zij uit dat ze de beste zijn. En organisaties willen het liefst zaken doen met de beste.
Spreek jouw doelgroep direct aan op jouw website, brochures, advertenties, telefonische acquisitie etc. Gaat niet iedereen gespitst zitten wanneer hij / zij specifiek wordt aangesproken?
Hoe stel je jouw doelgroep vast?
Er zijn veel verschillende indelingen mogelijk om jouw doelgroepen te bepalen, maar één van de meest plezierige methoden is de ABC-indeling (in onze training Niveau 2. Consultative Selling leer je de meest efficiënte technieken):
- A: bedrijven met een bekende naam + groot aantal deelnemers minder bekende bedrijven + groot aantal deelnemers
- B: bedrijven met een bekende naam + minder aantal deelnemers
- C: rest
Noteer wat de grootte is van de geselecteerde bedrijven, de naamsbekendheid en het aantal medewerkers dat je verwacht. Verwerk je gegevens in een tabel.
Waarom zou je binnenkort niet op deze manier jouw doelgroepen in kaart brengen? Deze indeling vormt een prachtig uitgangspunt voor een professionele acquisitieplanning.
Doelgroep bepalen en segmenteren is sleutel tot succes
Het bepalen van de juiste doelgroep is de sleutel tot succes. Positioneer je je te vaag of te breed, dan voelt niemand zich specifiek aangesproken en komen klanten niet bij jou.
Sluit je product of dienst bij de behoefte van je doelgroep, dan is de kans zodoende groter dat degenen die je bereikt met jouw boodschap, jouw dienst of product ziet als de beste oplossing. Klanten zullen dan zelf jouw organisatie bellen!
Focus trekt aandacht als een magneet!
Meer weten over doelgroep bepalen
Wil je weten hoe het bepalen van de juiste doelgroep jouw onderneming succesvol kan maken? We komen graag eens koffie drinken en maken voor jou inzichtelijk waar jouw kansen liggen! Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 055 - 301 53 19.